Bromarv hälsogård stängde för gott den sista juni och nu är huset sålt. Nu ska de fyra lägenheterna renoveras och hyras ut och lokalerna där hälsomottagningen funnits kan till exempel bli kontor för distansarbetare.
Jan Grönlund har nyligen köpt Bromarv hälsogård tillsammans med ett par släktingar.
- Vi köpte fastigheten så att säga tillbaka eftersom det var min farmors pappa som i tiderna donerade huset som en hälsogård till dåvarande Bromarv kommun.
Han säger att det finns en hel del släktkänslor i köpet.
- Allt sedan ryktena började om att huset ska säljas har vi följt med hur det går. Vi hoppades att det hela skulle sluta väl, säger Grönlund.
Och visst gjorde det. Grönlunds anbud på 54 000 euro var till slut det högsta och fastigheten hade en nygammal ägare.
- Enligt vad jag vet hade det kommit två bud och vår var det högre av dem.
Omfattande renovering på kommande
Byggnaden är inte i något vidare bra skick. Grunden är bra, men Jan Grönlund tror att renoveringen blir ganska omfattande.
- Huset är ju egentligen i ursprungligt skick, mycket har här inte gjorts. Kanske man har målat lite här och där, säger han.
Lägenheterna i huset saknar till exempel badrum. De fyra lägenheterna har haft ett gemensamt badrum i källaren.
Tre av lägenheterna har två rum och kök, en är en etta med kokvrå.
- Vi har inte ännu hunnit kartlägga allt vad här måste göras.
Tips på verksamhet tas emot
Efter att lägenheterna är renoverade kommer de att hyras ut.
Vad det ska bli av den delen av huset där gamla hälsogården fanns är oklart.
- Vi är öppna för förslag och idéer. Det är inte omöjligt att vi kunde förverkliga någonting för byn här också, säger Grönlund.
En möjlighet kunde vara att hyra ut lokalerna som kontor åt människor som jobbar på distans.
Den gamla hälsogården finns ungefär mellan butiken och kyrkan mitt i natursköna Bromarv. Stenhuset i två våningar är byggt år 1952.
Text: Bubi Asplund, radiointervju: Tove Virta.