Marinens årsdag firades i år i Vasa. Bland annat stod paradmönstring, kransnedläggning, besök ombord på fartygen och konsert med flottans musikkår på programmet.
Marinens årsdag firas till minnet av slaget vid Svensksund, den 9-10 juli 1790. Senast årsdagen firades i Vasa var 1978.
I samband med årets firande avslöjade marinens kommendör, viceamiral Veijo Taipalus, att en ny fartygsklass som flottan ska införskaffa inom ett par år kommer att få namnet Pohjanmaa.
"Öppet hus"
Fyra av marinens fartyg besöker Vasa under veckoslutet:: minfartyget Uusimaa, minjaktfartyget Purunpää, robotbåten Pori och robotbåten Raahe. Fartygen ligger förtöjda i Inre hamnen fram till söndag förmiddag.
Festdagen inleddes med flagghissning på fartygen och på hamnkajen. Därefter följde kransnedläggning vid hjältegravarna och en paradmönstring. Klockan 11-18 var fartygen öppna för allmänheten.
Intresset för att gå ombord och ta sig en titt var stort: en över 100 meter lång kö slingrade sig ner längs Sandögatan före 11-slaget. Två av de köande var Sören och Anki Nyqvist från Vörå.
- Vi har två söner i Dragsvik och de är här idag, säger Sören. Den ena är jägare och deltog i paraden, medan den andre är chaufför på transportkompaniet och har kört hit.
Klockan 12 gav flottans musikkår, under ledning av musikkommendörkapten Petri Junna, en konsert på Vasa torg. Det bjöds på både traditionella tongångar och modernare musik.
Årsdagen avslutas med att festbelysningen tänds på fartygen.