Barnombudsman Tuomas Kurttila stöder tanken på en separat lag mot könsstympning. Man borde ställa sig avsevärt mer kritisk till icke-medicinsk omskärelse av pojkar, anser han.
Familje- och omsorgsminister Annika Saarikko förespråkade i måndags i Yle-programmet A-studion en speciell lag mot könsstympning av kvinnor.
Kvinnlig könsstympning uppfyller enligt finländsk lag brottsbeskrivningen för misshandel och grov misshandel. Det finns trots detta ingen skild lagstiftning om saken.
Barnombudsman Kurttila säger i ett pressmeddelande att han gärna vill se en lag som förbjuder stympning av både kvinnors och mäns könsdelar.
Enligt Kurttila borde man tala om könsstympning också då det gäller omskärelse av pojkar och det är av högsta prioritet att skydda barn genom lagstiftning.
- Det verkar som det finns ett behov att särskilt ta ställning mot de här skadliga kulturella traditionerna, både för pojkar och flickor, säger Kurttila till Yle Nyheter.
- Visst, könsstympning är redan kriminaliserat. Men det är befogat att fundera om vi som samhälle behöver en särskild lag mot det.
Kurttila anser att man bör ställa sig avsevärt mer kritisk till icke-medicinsk omskärelse av pojkar.
För två år sedan gav Social- och hälsovårdsministeriet anvisningar som avser att försäkra att omskärning av pojkar utan medicinska grunder ska genomföras under trygga omständigheter.
Barnombudsmannen har nu lämnat in ett förslag till ministeriet om att förbereda lagstiftning gällande icke-medicinsk omskärning av pojkar.
Källa: Yle, FNB-STT, Barnombudsmannen