Artikeln är över 8 år gammal

Fler barn ska gå på dagis - men viktigt att familjerna själva får välja

Barn i regnkläder
Bild: Yle/Linus Hoffman

I framtiden kan allt fler föräldrar lockas till att sätta sina barn på dagis och återvända till arbetslivet i ett allt tidigare skede.

Undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen (Saml) uppger att småbarnspedagogiken utvecklas i den här riktningen redan nu.

Enligt Grahn-Laasonen har regeringen ett mål att antalet barn som omfattas av småbarnspedagogiken ska öka.

- Deltagandet i dagvården varierar eftersom föräldrarna väljer olika. I Finland går cirka 70 procent av 4-åringarna på dagis medan siffran närmar sig 100 i de övriga nordiska länderna, säger Grahn-Laasonen.

Sanni Grahn-Laasonen.
Sanni Grahn-Laasonen Bild: Kristiina Lehto / Yle

Enligt ministern har småbarnspedagogiken positiva effekter på barnen. Grahn-Laasonen säger att man på så sätt kan motarbeta marginalisering redan i ung ålder.

Om målen uppnås skulle antalet riktigt små barn inom dagvården öka.

Avtalsombudsmannen Minna Pirttijärvi på Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL försäkrar att alla barn får plats i dagvården.

- Det gäller att se till att resurserna är tillräckliga.

Saml och C redo, Nytt alternativ avvaktar

Frågan om småbarnspedagogiken är en betydande del av den omdebatterade reformen av familjeledigheter.

Frågan ska behandlas under budgetförhandlingarna i slutet av augusti.

Samlingspartiet har högljutt förespråkat reformen och Centern har visat tecken på att partiet är redo att börja bereda den.

Den tredje regeringsparten, riksdagsgruppen Nytt alternativ, har ännu inte berättat sin åsikt i offentligheten.

Social- och hälsovårdsminister Pirkko Mattila (NA) uppgav i slutet av juli till FNB att hemvårdsstödet är en svår fråga för gruppen.

Barn leker med lego
Bild: Mostphotos

I nuläget är familjerna berättigade till hemvårdsstöd tills det yngsta barnet i familjen har fyllt tre. Flera konkurrerande modeller har framförts.

Exempelvis Samlingspartiet har föreslagit att familjerna får en bättre ersättning om barnet vårdas hemma i bara ett och ett halvt år i stället för tre.

Professor understryker valfrihet

Professorn i småbarnspedagogik vid Jyväskylä universitet, Marja-Leena Laakso, påpekar att det viktigaste är att familjerna själva får välja.

Minister Grahn-Laasonen håller med.

Laakso säger att frågan inte är svartvit. Om alternativen är att sätta barnet på dagis eller stanna hemma är ingetdera absolut rätt eller absolut fel.

Helheten avgör.

- Barnets bästa är goda människorelationer och känslan av trygghet. Ett litet barn behöver framför allt en vuxen som tar hand om det. Att skuldbelägga föräldrar eller utsätta dem för en svår situation är ofördelaktigt för barnen, säger Laakso.

FNB