Start
Artikeln är över 8 år gammal

Nu börjar rättegången mot Nordiska motståndsrörelsen

Nynazister på Narinkens torg i Kampen.
Bild: Yle

På tisdag inleddes rättegången vars syfte är att förbjuda den nynazistiska Nordiska motståndsrörelsen i Finland.

Polisstyrelsen vill låta upplösa och förbjuda rörelsen, vars verksamhet enligt polisöverdirektör Seppo Kolehmainen öppet strider mot lag och god sed.

Våldsamma och öppet rasistiska organisationer har ingen plats i det finländska samhället, betonar Kolehmainen.

"Orättvist krav"

Bara ett par advokater och rörelsens finländske ledare Antti Niemi var på plats för den förberedande sessionen i tingsrätten i Tammerfors.

- Polisstyrelsens krav är orättvist, rörelsen har inte gjort sig skyldig till brott, säger Niemi.

Polisstyrelsen representerades av advokat Markku Fredman, som beskrev hur motståndsrörelsen propagerar för våld och fascism.

- Sådan propaganda sprids via rörelsens webbplats, konstaterar Fredman.

Polisstyrelsen framhåller vidare att flera av rörelsens medlemmar och förgrundsfigurer har dömts för våldsbrott. Rörelsen försvarar sig med att det handlar om enskilda fall, som inte har något med dess verksamhet att göra.

- Motståndsrörelsen kan sägas försvara fascism men organisationen förhärligar den inte kritiklöst, formulerade sig rörelsens försvarsadvokat Tommi Koivistoinen för FNB.

Huvudförhandling i oktober

Nordiska motståndsrörelsen är en icke-registrerad förening i Finland, och en central juridisk fråga är huruvida man överhuvudtaget kan förbjuda en sådan förening.

Polisstyrelsen betecknar motståndsrörelsen som en ideologisk förening, som inte kan kringgå lagen genom att hålla sig utanför föreningsregistret.

Huvudförhandlingen sker i oktober och då väntas också flera av rörelsens ledande medlemmar närvara.