Att lära sig språket och ta död på fördomar. Det är idén bakom samarbetet mellan Korsholms gymnasium och gymnasiet i Suomussalmi. Samarbetet har pågått i över tio år och den här gången besökte suomussalmiborna den österbottniska skärgården.
Under sitt fyra dagar långa läger besökte elever och lärare från Korsholm och Suomussalmi bland annat Vallgrunds sjöbevakningsstation på Replot.
Svenska så långt det går
Genom åren har det blivit besök till Östra Finland, Ryssland och Österbotten. I år är det alltså Österbotten som gäller och då försöker man också tala så mycket svenska som möjligt.
- I fjol när vi var till Ryssland gick så mycket som möjligt på finska och nu är tanken att största delen ska gå på svenska, som till exempel guidningen här på Vallgrund, säger Tina Björk, lektor i finska på Korsholms gymnasium.
- Vi på Suomussalmi gymnasium tycker att det är lättare att lära sig svenska om du är i en autentisk atmosfär, säger läraren Heikki Nilkku från gymnasiet i Suomussalmi.
Alla fick inte plats
Trycket på att få följa med till Korsholm och Vasa var stort: Alla som ville fick inte plats.
Lägret som pågår från torsdag till söndag kostar totalt kring 10 000 euro. Svenska Kulturfonden står för en stor del av kostnaderna. Resten betalar kommunerna och eleverna själva.
Så vad vill då eleverna få ut av det hela?
- Jag vill lära mig att prata bättre svenska, säger Meri Moilanen från Suomussalmi.
- Jag vill lära känna nya människor, säger Sanna Rohner.
Svenska i studenten?
Man tar död på fördomar, får nya vänner och lär sig det andra inhemska. Men kommer eleverna från Suomussalmi att välja att skriva svenskan i studenten?
- Jag är inte riktigt säker, kanske, säger Rohner.
- Jag tänker nog skriva, säger Moilanen.
- Inte jag! säger Eemil Juntunen.
Alla tre tror dock att det kan vara till nytta för framtiden att kunna svenska.
Helt annan miljö
Det finns givetvis kulturella skillnader mellan Suomussalmi och Korsholm. Och hur ska man riktigt förvänta sig att det ser ut på västkusten?
- Det är kul, för de har så annorlunda miljö. De förstår inte hur det ser ut här. De frågade av oss om vi har skridskorinkar på vintern, säger Kajsa Österback från Korsholm.
- Det är roligt att se skillnader i hur man beter sig när finskspråkiga och svenskspråkiga möts. Det är intressant, säger Julia Latva-Pirilä, också från Korsholm.
Utöver besöket på sjöbevakningsstationen ska man också besöka Vasa universitet, traska runt i Vasa och åka båt ut till Valsörarna.