Ingen stor uppslutning till mötet, men bra diskussioner. Så kan man sammanfatta det möte som man hade på torsdag kväll om skadegörelsen i Sundom i Vasa.
Juha Hartvik från Hem och Skola var nöjd även om han önskar att fler föräldrar hade mött upp.
- Vi var ett 20-tal så ganska få. Men diskussionen blev bra så det var ändå ett lyckat tillfälle.
Sundom har under sommaren och hösten drabbats av skadegörelse och ofog framförallt på skolans område,
Bland annat har lekställningar förstörts och skolan har också fått en vattenskada till följd av att någon stoppat till regnvattensystemet vid skolan.
Samlingsplats med vuxen på plats behövs
På torsdagens möte deltog förutom Hem och skola också skolans rektor och hälsovårdare. På mötet diskuterade man framförallt vad man kan göra för att minska på skadegörelsen.
Hartvik säger att de på sätt och vis haft ett fungerande koncept för byns ungdomar under fjolåret. På fredagskvällar hade ungdomsföreningen öppet hus på ungdomslokalen med övervakning.
- Nu måste vi försöka sätta krut på att ha en samlingsplats där det finns en vuxen. Vi behöver få det mera systematiskt och så att det inte bara ligger på UF:s frivilligkrafter, säger Hartvik.
Övervakning behövs
Tidigare har man också talat om mera övervakning för att kunna råda bot på skadegörelsen. Hem och skola har sponsorerat utrustning för skolgården för femsiffriga belopp.
Enligt Juha Hartvik skulle det behövas övervakning i någon mån.
- Skolgården ska vara öppen för de som vill vara där och använda utrustning men så behöver vi kanske en övervakning som vid behov kan se vad som går snett och vem det är som ställer till det.
Tar föräldrarna det här på allvar?
- Det är en svår fråga att svara på. Föräldrar tar säkert sitt ansvar men föräldrar är som alla människor, vi har olika föräldrar. Men det som diskuterades var att det är en viktig grej för dels skolan och dels föräldrarna att i god tid fostra till att det är gemensam egendom som finns på de här allmänna platserna.
Mötet i Sundom ordnades av projektet RAKT.
RAKT är en kampanj som en rad olika föreningar och organisationer i Sundom är med i. Målet är bland annat att stärka familjens och hela byns välmående i Sundom.