Mika Kallio vill slå KTM-teamets förare Pol Espargaro och Bradley Smith när han tävlar i den sista tävlingen i VM-serien i roadracing i Valencia helgen.
Det blir fjärde gången Kallio, som fortsätter som testförare för teamet KTM, får tävla i MotoGP-klassen den här säsongen.
– För vår del var det ytterst viktigt att vi för kring en månad sedan testade här i Valencia. Vi fick bra information om hur hojen beter sig på banan, säger Kallio i ett pressmeddelande.
Han hoppas att det blir likadant stabilt väder i helgen som under testerna. Oavsett vädret är banan i Valencia inte Kallios favorit.
– Den här banan är sedd till sin profil ganska speciell, väldigt långsam jämfört med andra när den har pressats in på ett litet område, säger Kallio.
Tillbaka där han debuterade
I fjol debuterade Kallio för KTM just i Valencia. Det österrikiska teamets första GP tog slut i förtid på grund av att ett elfel som orsakades av en sensor som kostar ett par euro.
– Det finns i praktiken inget mer kvar av fjolårets hoj. Ramen, fjädringen och motorn är alla nya.
Teamet testar delar redan för nästa års hoj och kör enligt Kallio med liten risk i Valencia.
– Det har blivit ganska många tekniska förändringar. Vi har inte hunnit köra särskilt många kilometer med den nya versionen så det finns ganska många frågetecken.
Text: FNB