Solen gassar över Haikofjärden. På Café Måsens uteservering i Hammars dricker ortsbor kaffe och kakao med vantarna på. Ute på fjärden pimplar sällskap efter gös och abborre.
Utanför kaffestugan träffar jag systrarna Kati och Barbro Fransman som har vandrat hit, druckit kaffe och nu är på väg tillbaka mot Borgå. Vad är det som för dem ut på isen?
- Nog är det solen och känslan av frihet att gå i stora öppna landskap, säger Barbro Fransman.
Barbro känner sig fullkomligt trygg med att gå på isen, medan Kati direkt svarar nekande.
- Nej! Jag är rädd.
Under en tidigare tur har de frågat pimpelfiskare om isläget. Fiskarna i sin tur har mätt isen till ungefär 25-30 centimeter tjock i Hammars och trygg att gå på.
Den här gången har systrarna inte packat med sig mer än telefoner, två mandariner och en flaska vatten. När isen inte är lika tjock som nu bär de alltid isdubbar med sig runt halsen på jackan.
Kati Fransman överväger att ta en skidtur från Hammars över till Furuholmen följande dag. Hon litar på att det är tryggt så länge hon håller sig mitt på fjärden.
Enligt ortsbor i kaféet är isen nu så tjock att det åtminstone är tryggt att promenera inomskärs på Haikofjärden, Riviken och Emsalöfjärden till Emsalöbron där det kan vara strömt.
Jag ser en man cykla förbi. Han sitter rak i ryggen och håller stadigt i styrstången. Han verkar inte oroa sig för att ramla omkull.
Flera par rastar sina hundar längs strandkanten och pensionärer skidar i sakta mak i riktning mot Lilla Barlastholm och Kristenäs på motsatta sidan fjärden.
Det är måndag förmiddag. Inne i caféet står Christina Gustafsson och sköter om att kunderna får det de vill ha. I dag är det mycket lugnare efter helgen då halva staden verkade ha varit ute och promenerat.
- Barnfamiljer som tittar in vill för det mesta ha kaffe, kakao eller en öl. Någon tar en romtoddy, men de flesta vill ha mintlikör i kakaon. De som äter något stadigare tar oftast en grillkorg.
Fastän Gustafsson får njuta av den storslagna naturen nästan varje dag så har hon ännu inte hunnit skida eller promenera på isen.
Vid parkeringsplatsen håller Matti och Risto på att tömma bilen på utrustning för pimpelfiske: borr, ryggsäck, pimpelspön och pirkar.
I pulkan ligger en låda med ved för att de senare ska kunna tända en brasa och grilla korv.
De har kommit hit för att utmana sina arbetskamrater som redan slagit läger strax utanför Haiko gård. Matti och Risto hoppas på gös och abborre.
- Det är första gången jag fiskar här. Jag brukar vanligtvis pröva lyckan utanför Emsalö, men jag måste lita på att kompisarna som kom tidigare vet var det lönar sig att fiska, säger Matti.
Enligt Finska vikens sjöbevakningssektion är isen närmare 40 centimeter tjock utanför Glosholm i Borgås yttre skärgård för tillfället.
Under veckoslutet har Borgåborna till och med kört bil på isarna utanför Hammars och Pellinge.
Artikeln uppdaterad 6.3.2018 kl. 7:55 med information om isens tjocklek.