Artikeln är över 8 år gammal

Fyra år lång medaljtorka över – Kuosmanen stod för vändning och tog EM-brons

Elias Kuosmanen.
Bild: Lehtikuva

Löftet Elias Kuosmanen har placerat Finland på prispallen i herrbrottning igen. Han tog ett brons vid EM i Ryssland. "Jag har tränat för det här ögonblicket i hela min karriär", säger han.

Efter en paus på fyra år har finländsk herrbrottning något att fira igen. Elias Kuosmanen säkrade ett brons i 97 kilosklassen vid EM i Ryssland.

22-åringen vann bronsmatchen mot greken Laokratis Kesidis med 10–7.

I ett skede låg finländaren under med hela 6–0, men Kuosmanen vände på steken och kan nu titulera sig förste blåvite herrbrottaren sedan Rami Hietaniemi att ta en mästerskapsmedalj på seniornivå.

Sedan tidigare har Kuosmanen både VM- och EM-medaljer på juniornivå.

– Det här var en otroligt viktig match för min karriär, eftersom jag länge har jagat en seniormedalj. Jag har tränat för det här ögonblicket i hela min karriär, säger han.