Artikeln är över 8 år gammal

USA inför nya sanktioner mot Iran

Steven Munchin ser sträng ut och pekar mot något med en bild av vita huset i bakgrunden.
USA:s finansminister Steve Mnuchin. Bild: EPA/MICHAEL REYNOLDS

USA har infört sanktioner mot sex personer och tre företag som enligt USA har kopplingar till det iranska revolutionsgardet.

Enligt finansminister Steven Mnuchin riktas sanktionerna mot personer och företag som försett gardet med miljoner dollar.

Det amerikanska finansministeriet nämnde inte de sanktionerade vid namn, men sade att samtliga är iranier.

Det iranska islamiska revolutionsgardet är en militär organisation som verkar parallellt med landets armé i Iran.

Trupper från gardet deltar bland annat i kriget i Syrien på president Bashar al-Assads sida.

Sanktionerna ska riktas uttryckligen mot den enhet inom revolutionsgardet som verkar och utför operationer utanför Iran.

Iranska revolutionsgardets parad på årsdagen för kriget med Irak.
Iranska revolutionsgardet är mål för USA:s sanktioner. Bild: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH

USA anklagar också den iranska centralbanken för att förse gardet med tillgång till amerikanska dollar.

USA-allierade Förenade Arabemiraten kommer att delta i sanktionerna mot Iran.

Beslutet kommer bara några dagar efter att president Donald Trump meddelade att USA drar sig ur kärnavtalet med Iran.

Kräver fortsatta kontroller

Samtidigt vill USA ha fortsatta inspektioner avkärnenergianläggningar i Iran.

Avtalet som USA lämnat innehöll krav på kontroller av Irans kärnenergianläggningar.

– Vi måste kunna gå till en anläggning och granska den. Vi måste kunna gå in i deras militärbaser och se till att de inte fuskar, sa president Donald Trump under ett av sina politiska stormöten i delstaten Indiana.

USA förväntar sig att Iran kommer att gå med på fortsatta inspektioner från FN:s atomenergiorgan IAEA.

Källor AFP, AP, BBC