Melissa Enestam velade länge och väl inför valet av andra stadiets utbildning. Till slut blev det yrkesskolan Prakticum och kosmetologutbildningen som drog det längre strået.
För hennes vänner var valet mindre självklart. Bland de skämtsamma kommentarerna fanns det ändå en allvarsam underton.
- Dom tvivlade på att jag kan få ett bra jobb eller en bra lön med en yrkesutbildning. Men jag bestämde mig för att göra det här och jobba hårt, säger Melissa Enestam, nyutexaminerad kosmetolog från Prakticum.
Det här är det som jag vill göra.
Melissa Enestam om sitt yrkesval.
Diskussionen fördes främst i slutet av grundskolan.
- När jag berättade för mina klasskamrater att jag tänker börja i Prakticum så var det flere som konstaterade att ”vi blir något stort och du blir ingenting.” Visst var det främst barnsliga kommentarer men där under fanns ett allvar, minns Enestam.
Alla orkade inte med studietakten
Både takten och omfattningen av utbildning var mycket tyngre och bredare än Melissa Enestam hade förväntat sig.
- Jag hade kanske föreställt mig att det mest skulle handla om smink och ansiktsbehandlingar, men i utbildningen ingår också fysiologi, anatomi och kemi, berättar hon.
Alla på hennes linje klarade inte det hårda tempot.
- Takten var snabb och om man blev efter så kunde det bli jättejobbigt. Det var faktiskt många som också slutade, säger Enestam.
Hon tycker att utbildningen var rolig och funderar på att vidareutbilda sig. Nu vill hon ändå fokusera på att jobba inom branschen.
- Det här är det som jag vill göra. Jag jobbar som konsulent, sminkar och jobbar på olika evenemang.
Frågan ”Vad gjorde du efter grundskolan?” har stängts.
Vad göra efter avklarad grundskola? Det funderade unga på redan 1976.