Artikeln är över 8 år gammal

Analys: Lamt uppror mot vårdreformen vid Samlingspartiets kongress

Jan Vapaavuori och Petteri Orpo håller gemensam presskonferens.
Såta vänner i Åbo. Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori och Samlingspartiets ordförande Petteri Orpo. Bild: Lehtikuva

Upproret mot vårdreformen ter sig synnerligen stillsamt och civiliserat vid Samlingspartiets partikongress i Åbo. Få vill som Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori blåsa av reformen direkt, snarare försöker man nu vinna tid.

Samlingspartiets ordförande Petteri Orpo berömmer redan i sitt inledningsanförande Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuoris framsynthet när det gäller urbaniseringstrender.

Han kallar honom för Janne.

I ett fullsatt auditorium i anslutning till Samlingspartiets partikongress i Åbo får partimedlemmarna möjlighet att ställa frågor om reformen.

- Vi vill inte att det ska uppstå en bild av att vi inte vågar diskutera öppet, säger Orpo.

Vapaavuori får en tidig taltur.

- Det är inte roligt att vara av annan åsikt än Petteri. Vi har en lång historia av samarbete och vi har säkert samarbete framför oss också, säger Vapaavuori.

Han upprepar sina huvudsakliga argument mot reformen (sammanlagt säger han sig ha över 300 invändningar). Den kommer enligt Vapaavuori inte att uppfylla ett enda av de mål regeringen har ställt.

- Det minsta man kan begära är att man vet vad man gör. Nu vet ingen vad man gör. Regeringen erkänner att man inte kan bedöma konsekvenserna.

Vapaavuori behandlas med värdig respekt men river inte ner några häftiga applåder.

Någon påpekar att utmaningarna i resten av Finland inte är de samma som i Helsingfors.

Ännu vågar man tro

Partiordförande Petteri Orpo, justitieminister Antti Häkkänen och partiets ansvariga i riksdagens social- och hälsovårdsutskott Sari Sarkomaa förklarar utan några större invändningar från publiken varför reformen måste genomföras.

Det nuvarande systemet håller inte, befolkningsstrukturen förändras, kostnaderna skenar och varierar från kommun till kommun liksom vårdköerna.

När Orpo talar om att man ännu kan nå sina målsättningar låter han nästan som om han tror på det själv. Ännu kan det fria vårdvalet bli som man har tänkt sig. Ännu kan man spara tre miljarder med reformen.

- Det kräver ett hårt jobb efter grundlagsutskottets utlåtande. Nu får man inte jäkta, säger Orpo.

Det är svårt för partimedlemmarna att invända. Om reformen varit svår att begripa från första början är det än så länge omöjligt för de flesta att avgöra hur den måste förändras efter grundlagsutskottets utlåtande.

Enligt Orpo är det bäst att inte ta ställning innan riksdagen har hunnit få ihop ett färdigt förslag.

Det blir antagligen fram emot hösten och då har kanske något av dammet lagt sig.

Möjligen håller sig partiets riksdagsledamöter i skinnet tills dess.

Petteri Orpo och Jan Vapaavuori går iväg från Samlingspartiets partimöte.
Bild: Lehtikuva

En allt mer urvattnad reform

Eftersom det ännu är för tidigt att säga någonting kategoriskt om hur det går med valfriheten och inbesparingarna koncentrerade sig partiledningen idag på att istället undergräva Centerns målsättningar med reformen.

Många samlingspartister anser att de 18 landskapen blir alltför små för att klara av att axla vården.

Samlingspartiet ville hellre ha 12 än 18. I något skede ville samlingspartiet bara ha fem stora vårdområden.

Nu säger partiledningen att landskapen ändå antagligen blir färre i framtiden. Man säger att det finns mekanismer som tvingar dem att gå ihop om de inte klarar sig ekonomiskt.

- De kommer säkert att bli färre i framtiden, säger Sari Sarkomaa.

Så här låter det alltså:

  • Till sina centrala delar består vårdreformen av landskapen som ska axla vården och valfriheten som ska göra den billigare och bättre.
  • Nu hoppas Samlingspartiet att landskapen ska självdö medan Centern i stor utsträckning hoppas att valfriheten ska gå samma öde till mötes.

Det här ska man nu sälja in till partifolket och väljarna. Det starkaste försäljningsargumentet börjar vara att folk är trötta på tjatet.

- En stor majoritet av de signaler jag hör från fältet handlar om att vi nu borde få reformen i mål. Våra medlemmar och säkert också finländare överlag börjar vara trötta på åratal av försök att reformera vården. Vårt ansvar är nu att finna lösningar för den här svåra men nödvändiga reformen, säger Petteri Orpo.

Samlingspartiets kongress fortsätter på lördag. Då behandlar man ett antal motioner som rör vård- och landskapsreformen. Det ska bli intressant att se om kritiken artikuleras tydligare då.

Idag visade en mätning som Alma Media låtit göra att inte ens en tredjedel av Samlingspartiets väljare längre stöder reformen. Tids nog måste partiets riksdagsledamöter ta ställning.