Längdåkarstjärnan Petter Northug är igen i medieblåsten efter ett märklig tilltag i rullskidstävlingen Kanalrennet. Northug gjorde en sexgest mot TV-reportern då kameran fokuserade på honom. "Sådär skall det inte se ut", ursäktar det norska skidförbundet.
Norska TV 2 följde med tävlingarna igår söndag. Petter Northug var en av de åkare som fanns med i startfältet. Och utan att klara av att skapa lite tumult.
I en märklig sekvens under loppet zoomade kamerateamet in på Northug, som replikerade med en sexgest gest genom att sticka tungan mellan fingrarna i riktning mot den kvinnlig fotograf som filmade Northug från en förbipasserande motorcykel.
Inom skidförbundet iakttar vi gott uppförande och folkvett
Gro Eide
Bilderna av Northugs tilltag kanaliserades rakt ut i TV 2. Nu ber det norska skidförbundet om ursäkt.
– Jag har inte sett det men inom skidförbundet iakttar vi gott uppförande och folkvett. Jag beklagar det skedda. Vi ska självfallet uppföra oss ordentligt. Sådär ska det inte vara, kommenterade det norska skidförbundets medieansvarige Gro Eide till NRK.
Inte första gången Northug är i blåsten
Enligt Northugs manager ska gesten ändå inte ha varit riktad mot fotografen, utan mot TV 2:s expert Petter Skinstad.
Detta är inte första gången som Northug är i blåsten. För ett par år sedan körde han rattfull ioch förorsakade en trafikolycka, vilket gav honom flera månaders fängelse.
Kanalrennet är ett 50 kilometer långt lopp som avgörs på rullskidor. I årets upplaga vann Lotta Udnes Weng kvinnoklassen och Sondre Turvoll Fossli herrklassen.