Regnet till trots deltog ungefär 2000 människor i dagens prideparad i Åbo. Stadsdirektör Minna Arve deltog som Åbo Prides beskyddare år 2018 tillsammans med Åbo stad.
Paraden startade kl. 13.00 vid Lilltorget utanför Åbo stadsbibliotek och slutade vid Puolalaparken.
Ungefär 2000 människor deltog.
Man vill med den här prideparaden uppmärksamma det jobb som ännu finns kvar för att uppnå jämställdhet i landet och även behovet av en förnyad translagstiftning.
Vad vill vi ha? Jämlikhet för alla! Vad vill vi ha? Translag, nu!
Sådana ljud hördes under paradens gång, men också en massa hurrarop och musik av olika människor, både under paraden och innan paraden startade.
"Det här är ju en fantastisk grej, varför skulle man inte vilja delta"
Yle Åboland talade med några deltagare strax innan paraden skulle starta.
Två av dessa är Ailana och André, som kommit för att stödja människorna i Åbo.
- Det är ju en fantastisk grej, varför skulle man inte vilja delta, det är ju så färggrant och roligt, säger Ailana.
Vad betyder det att det ordnas en prideparad här i Åbo och att människor deltar i den?
- Att vi visar att alla har rätt att vara och att det är viktigt med mänskliga rättigheter, säger André.
- Och att kärleken vinner över allt, säger Ailana.
Världen är full av alla olika sorters människor och alla är välkomna och vi är här för att visa att också vi duger precis som vi är och att alla duger precis som vi är.
Carola Friberg, deltagare i prideparaden i Åbo.
"Viktigt för mig att delta då jag är kristen"
Janina Asplund är en annan som deltog i prideparaden idag.
Hon är med för att stödja hennes syster med flickvän som ska gifta sig.
- Jag tycker att det är viktigt att hela populationen ska gå bakom för att ingen ska behöva känna sig rädd eller känna att de inte kan vara en del av samhället.
- Speciellt viktigt är det för mig också då jag är kristen, att det är viktigare med kärleken. Att vad som än står i bibeln, som är väldigt viktig för mig, så tror jag att gud vill att vi ska älska människor och att det inte hjälper att sprida hat, utan istället sprida kärlek.
"Vi står här för att alla är lika värda"
Syskonen Sara och Ida Nordell deltog också i prideparaden.
- Vi har ganska många i vår vänkrets som vi går för idag och jag tycker att det är viktigt att man ska kunna acceptera alla människor. Att oberoende vilken läggning du har eller hudfärg eller annat så står vi här för att alla är lika värda, säger Ida Nordell.
- Jag tycker det är viktigt att människor deltar, det ger synlighet i staden och visar åt människor att det är okej, att det är en rättighet och att vi ska stödja det här, säger Sara Nordell.
Stadsdirektören: Jätteviktigt att vi deltar
Stadsdirektör Minna Arve deltog också i prideparaden som Åbo Prides beskyddare år 2018, tillsammans med Åbo stad.
Enligt Arve har Åbo stad satsat mycket på jämställdhet och jobbar för att också alla stadsdelar i Åbo ska vara jämställda.
- För mig är det jätteviktigt att vi är här och visar att Åbo är en stad där alla kan vara och känna sig hemma, att Åbo är en jämställd stad, det betyder mycket för mig.