Turbulensen i det danska fotbollslandslaget är över. Åtminstone tillfälligt. Danmarks ordinarie landslagsstjärnor kommer att spela i Nations League-matchen mot Wales.
Danmark ställde upp med spelare från futsallandslaget och den danska tredjeligan i onsdagens träningslandskamp mot Slovakien. Den bisarra matchen slutade i en hedersam förlust för hemmalaget – Slovakien vann med endast 3–0.
Orsaken till kaoset var att Danmarks ordinarie landslagsspelare och det danska fotbollsförbundet inte hade kommit överens om ett nytt avtal vid det skedet. Spelarna krävde nya regler kring personliga sponsorkontrakt och bonusar.
"Bra för dansk fotboll"
Nu har parterna tecknat ett tillfälligt avtal. Det innebär att de danska superstjärnorna med Christian Eriksen och Kasper Schmeichel i spetsen kommer att spela i söndagens Nations League-match mot Wales.
– Det är bra för landslaget och för alla i dansk fotboll, att vi kan spela den viktiga Nations League-matchen med det riktiga landslaget och igen få fokus på det sportsliga, säger ordföranden Jens Möller i ett pressmeddelande.
Spelarföreningens talesman, Mads Öland, karakteriserar avtalet som ett steg i rätt riktning.
– Landslagsspelarna är glada över att de nu kan fokusera på matchen mot Wales.