Artikeln är över 7 år gammal

Indiansommaren går mot sitt slut - i dag upplevde vi den sista dagen med högsommarvärme, bedömer meteorologen

Barn som tar sig ett kvällsdopp
Bild: Mostphotos

Högsommarvärme har uppmätts på många håll i dag i sydvästra Finland. Men nu går indiansommaren mot sitt slut.

Allra varmast var det i Raumo där det uppmättes 26,1 grader. I Kimito och Salo uppmättes 25,4 grader.

Lördagen blev sommarens 64:e dag med högsommarvärme - och sannolikt också den sista för den här säsongen, bedömer Yles meteorolog Kerttu Kotakorpi.

Under de närmaste dagarna rör sig temperaturen ändå kring 20 grader i södra och västra Finland. I hela landet är det ungefär fem grader varmare än normalt för årstiden.

Sedan blir det småningom svalare.

I morgon drar ett område med regnskurar och åska på väg in över landet västerifrån. Det är ändå fortfarande varmt - omkring 20 grader.

På måndag blir vädret ostadigt och temperaturen sjunker något under 20 grader.

På tisdag lägger sig ett område med rikligare regn över landet - och då börjar det också bli normala temperaturer för årstiden - det vill säga omkring 15 grader.

Sommar
Klippor i skärgården
Bild: Yle