I går samlades politiker och intresserade dalsbruksbor för att höra mera om planerna på ett modernt bostadskomplex med hälsovårdsservice. En vision som man om 2-3 år hoppas kunna förverkliga i centrum av Dalsbruk.
Enligt Kimitoöns kommun visar en preliminär uppskattning att det finns behov för cirka 30 seniorbostäder. Kommundirektör Anneli Pahta säger att det var behovet som gav idén till bostadskomplexet.
- Vårdpersonalen i kommunen kan själva berätta att behovet för lägenheter av det här slaget behövs. I dem kan de som vill bo kvar hemma även om de behöver vård i ett senare skede av livet, säger Pahta.
Ministerierna betonar, enligt Pahta, att det ligger ett stort ansvar hos kommunerna att trygga boendet för äldre personer.
Flera miljoners investrering
Enligt Anneli Pahta är det är en investering som kommunen aldrig hade kunnat göra.
- Det är frågan om flera miljoner, möjligen tio miljoner beroende på hur stort det blir sen. Man kan bygga till i etapper senare, säger Pahta.
Det är Yrjö- ja Hanna stiftelsen som enligt planen ska genomföra både köpet och byggentreprenaden. Bygget beror bland annat på om de får ett så kallat ara-stöd. Hyran skulle då kunna ligga på cirka 11-12 euro per kvadratmeter.
Man vill bygga på tomten där hälsocentralen står i dag. Det beror bland annat på bristen av alternativ.
- Skulle man helt få välja så skulle en tomt intill torget vara ännu bättre. Men på det här viset har vi en möjlighet att också få in hälsovårdsservicen i moderna utrymmen och erbjuda den i anslutning till de äldres bostäder, säger Pahta.
Ännu är inga beslut gjorda och ärendet ska behandlas hos alla parter, men redan nu verkar planerna vara långt gångna.
Enstämmigt positiva
Både Tomy Wass (VF) och Annalena Sjöblom från Åbolands röda kors har deltagit i gårdagens infomöte om bostäderna. De anser båda att planerna är bra.
- Det ger enorma chanser att i ännu större utsträckning stöda personer som behöver det. Samtidigt kanske vår verksamhet kan få sig ett lyft om vi har ett utrymme i husen, säger Sjöblom.
Enligt Wass skulle det här vara en bra mellanform mellan att bo hemma och på institution.
- Det skulle betyda att åldringar från Dalsbruk, kanske för första gången någonsin, kan bo kvar på den ort som de är födda på också då de blir gamla och behöver lite mer vård, säger Wass.
Enligt Sjöblom verkade de gemensamma, sociala utrymmena vara viktiga för ortsborna - man vill minska på ensamheten. Annat som dök upp under workshoparna var behovet av hobbyrum, möjlighet att hålla djur och egna trädgårdar.
Hälsovårdsservice ska erbjudas även i framtiden
Tomy Wass säger att man har ställt ett krav på att hälsovårdsservice ska erbjudas både under byggprojektet och i framtiden.
- Vi har helt enkelt satt som villkor att det ska erbjudas en läkarmottagning, sköterskamottagning och tandvård, säger han.
Enligt Annalena Sjöblom har hälsovårdsservicen ändrats mycket sedan hälsocentralen i Dalsbruk byggdes. En mindre lokal skulle inte skada verksamheten anser hon.
- Till exempel operationer och andra avancerade ingrepp sköter specialvården ändå redan i allt högre utsträckning nuförtiden, säger hon.