Artikeln är över 7 år gammal

Ny modell för Aurorahemmet i Hangö är färdig - politikerna ska nu ta ställning till förslaget

Aurorahemmet i Hangö.
Politikerna ska nu ta ställning till hur de vill att Aurorahemmet ska skötas i fortsättningen. Bild: Yle/Minna Almark

Det är billigast för Hangö stad om de som bor på Aurorahemmet också i fortsättningen sköts av personalen på boendet och inte av hemvården.

I stället skulle Hangö stad ersätta Aurorahemmet för den hemvård som staden inte behöver leverera.

Det här kommer fram i en rapport som representanter från Aurorastiftelsen och stadens grundtrygghetsenhet tillsammans har gjort.

Efter att Hangö stad var tvungen att dra in sitt månatliga stöd till Aurorahemmet år 2016 har man letat efter en lösning för verksamheten.

Äldreboendet ägs av Aurorastiftelsen.

En ny mellanmodell

Arbetsgruppen kallar modellen för "gruppvårdsboende 24/7" och möjliggör en mellanform mellan vård i hemmet och resurserat boende.

- Det öppnar upp för nya klienter som har svårt att bo hemma med hemvård, men inte heller platsar på resurserat serviceboende, säger Anders Laxell som är ordförande för Aurorastiftelsen.

"Gruppvårdsboende 24/7" innebär att de som bor på Aurorahemmet får sina tjänster levererade av hemmets personal och inte av stadens hemvård.

Billigast om alla kan bo kvar

För Hangös del är nettokostnaden för personalen per regelbunden hemvårdsklient över 75 år i snitt 7 050 euro per år.

De klienter som i dag bor på Aurorahemmet är i sådant skick att de sannolikt skulle beviljas effektiverad vård. Därför kan man också utgå från att hemvårdskostnaderna skulle vara högre än snittkostnaderna.

Enligt arbetsgruppens uträkningar skulle staden spara lite på 300 000 euro per år eftersom Aurorahemmets klienter inte tar upp platser på effektiverat serviceboende.

Ett smidigt sätt att förverkliga den här modellen är att ta i bruk servicesedlar för hemvårdsservicen, står det vidare i rapporten.

Dyrare om hemvården sköter servicen

Ett alternativ till "gruppvårdsboende 24/7" är att stadens hemvårdspersonal sköter servicen på Aurorahemmet.

Enligt arbetsgruppens beräkningar skulle det kosta Hangö stad mellan 42 000 och 70 000 euro per år enbart i personalkostnader. Klienternas hemvårdsbesök beräknas då vara mellan tre och fyra per dag.

De som i dag bor på Aurorahemmet är i så dåligt skick att de inte kan bo kvar om de skulle lämnas ensamma under någon tid på dygnet.

Ekonomiska problem efter att staden drog bort stöd

Aurorastiftelsen försattes i ekonomisk knipa då staden beslöt att sluta betala ett månatligt understöd i slutet av år 2016. Orsaken var att det strider mot lagen att kommuner understöder en privat aktör.

I stället föreslog staden att man inleder ett nytt slags samarbete med Aurorasiftelsen som ett pilotprojekt inför den nya social- och hälsovårdslagen.

I november 2017 beslöt Hangö stadsfullmäktige att bevilja ett kortfristigt lån på 80 000 euro till Aurorahemmet för att täcka underskottet för år 2017.

I december samma år startade samarbetsprojektet mellan staden och stiftelsen för att utveckla Aurorahemmets verksamhet mot ett hemvårdsbaserat boende.

Målet är att det ska vara så kostnadseffektivt som möjligt både för staden och för klienternas del.

Lånet borde ändras till projektstöd

Arbetsgruppens rapport är nu färdig och stadsstyrelsen fick ta del av den på sitt möte den första oktober.

I rapporten konstateras också att Aurorastiftelsen inte kan betala tillbaka det kortfristiga lånet på 80 000 euro det här året.

Därför anhåller Aurorastiftelsen om att få lånet ändrat till projektstöd eller att lånet förlängs amorterings- och räntefritt minst ett år. Det här skulle göra det lättare för Aurorahemmet att förstora sina lokaler.

Stadsstyrelsen beslöt att bordlägga ärendet. Nästa gång ärendet behandlas ska grundtrygghetens ansvariga tjänstemän vara närvarande.