Från och med maj 2019 måste restauranger synligt informera sina kunder vilket land det färska köttet kommer ifrån. Den nya EU-förordningen gäller färskt nöt-, gris-, får- och getkött samt kött av fjäderfä. Förordningen gäller inte halvfabrikat, köttberedningar eller viltkött.
Joakim Stolpe som är köksmästare i Åbo och driver en sommarrestaurang på Nötö i Åbolands skärgård gillar de nya reglerna.
- Genomskinlighet är alltid bra. Nu tvingas restauranger tänka på frågor om köttets ursprung. Samtidigt får kunden mer information om maten.
Stolpe anser ändå att den nya förordningen är aningen lam. Enligt honom borde man ha gått ännu längre.
- Vår typ av restauranger som lagar mat från grunden och som redan nu bryr sig mycket om råvarans ursprung är de som påverkas mest. Tyvärr kommer restaurangkedjor som använder mycket halvfabrikat nästan inte alls att påverkas.
Nu tvingas restauranger tänka på frågor om köttets ursprung
Dessutom anser Stolpe att det ursprungliga förslaget som också krävde ursprungsmärkning av fisk på restauranger borde ha gått igenom.
- Samtidigt förstår jag att mer byråkrati betyder mer jobb för oss. Marginalerna är redan nu väldigt små i vår bransch och all extra press som sätts på oss är också tungt.
Konsumenten får mer makt
Caroline Haldin-Breitenstein och Astrid Råberg som precis har avslutat sin studentlunch uppskattar också den genomskinlighet som förordningen kommer att föra med sig.
- Jag tänker spontant att det är bra att veta varifrån maten kommer. Det kommer att bli lättare att fatta ett medvetet beslut vad man vill äta, säger Haldin-Breitenstein.
- Det ökar konsumentens makt och möjlighet att välja, säger Råberg.
Hur ofta tänker ni på varifrån köttet på lunchrestaurangen kommer?
- Man har ju aldrig fått den informationen förr, därför har det varit svårt att ifrågasätta köttets ursprung. Men i dag då jag åt korv till lunch hade jag kanske valt annorlunda om jag vetat varifrån korven kommer, funderar Haldin-Breitenstein.
- Det skulle vara bra att få mer information om fisk också. I Sverige anser Statens livsmedelsverk att barn, unga och kvinnor i fertil ålder inte ska äta fet fisk från Östersjön mer än ett par gånger i året så jag skulle gärna se mer ursprungsmärkning av fisk, säger Råberg.
"Reglerna måste vara vettiga"
Krögare Ilkka Joukanen i Åbo hör till dem som i maj kommer att foga ett extra papper till menyn på sin restaurang, så att matgästerna får information om köttets ursprung.
Han håller med om att de nya reglerna kommer att förbättra konsumentens möjligheter att göra medvetna val.
- Ursprungligen talades det om att restaurangerna måste börja ange köttets ursprung i själva menyn. Det hade varit vansinnigt eftersom minsta lilla justering hade inneburit att man måste trycka nya menyer. Men nu kan vi redogöra för köttets ursprung på ett skilt ställe och det kommer att gå smidigt.