Åboborna Eva Lohikoski och Mirjam Lillhannus tycker om att åka skridsko på Barkplan, precis bakom Konserthuset i Åbo. Den ligger på bra promenadavstånd från S:t Olofsskolan och isbanan öppnas redan tidigt på säsongen.
- Det är en tradition att komma hit. Det är klart att det går att idrotta med annat på vintern också, men alla kan skrinna, tycker Lillhannus.
- Ända från ettan har vi alltid gått hit för att skrinna. Det är också trevligt att det är lite promenadväg, så jag trivs här, säger Lohikoski.
Men det kan hända att ungdomarna får söka sig till något annat ställe, åtminstone tillfälligt, om stadens planer förverkligas.
Staden vill bygga ut Aningaisområdet
Barkplan finns mindre än en kilometer från Salutorget. Åbo stad anser att hela Aningaisområdet från Konserthuset till busstationen och från Barkplan till järnvägen är underutvecklat.
Därför vill staden bygga om Barkplan och också bygga höghus med kontor och affärslokaler på området.
Längs två sidor av Barkplan, längs Tureborgsgatan och Arkivstigen, kunde åtta höghus byggas. Under idrottsplanen skulle en parkeringshall byggas, medan idrottsplanen och servicebyggnaderna skulle moderniseras och förnyas.
- Vi har bara inlett planeringen ännu så vi är intresserade av att höra alla som använder området, säger planeringsarkitekt Nella Karhulahti på Åbo stad.
Fram till den 11 januari hade mer än 100 synpunkter lämnats in på förslaget till Åbo stad, vilket är mycket för en stadsplanering i Åbo.
- Det är främst grannar och folk som bor nära som berättat vad de tycker är bra och vad som är dåligt. Nu ska vi fortsätta planera utgående från feedbacken, säger Karhulahti.
Invånarinitiativ mot planerna
Men samtidigt har det startats ett invånarinitiativ där undertecknarna kräver att Åbo stad avstår från att ändra stadsplanen för Barkplan. Man vill att Barkplan med sina nuvarande mångsidiga möjligheter till idrott och motion förblir oförändrad.
- Barkplanen är en institution som samlar Åbobor i alla åldrar. Där utövas idrott och motion av bästa märke. Med åtta höghus kan det bli svårt med alla människor att samsas om ett litet och trångt utrymme, säger Kim Fröman, som tillsammans med hustrun Hilpi Fröman står bakom invånarinitiativet.
Fröman befarar också att idrottsverksamheten på Barkplan aldrig kommer att återupptas om idrottsanläggningen stängs under byggnadsarbetsskedet.
- Om det ens är fråga om bara några år så skulle skoleleverna flyttas till någon annan anläggning, och det skulle vara komplicerat att komma tillbaka igen, tror Kim Fröman.
Det håller Eva Lohikoski delvis med om.
- Barkplanen skulle ju inte vara likadan, så det skulle vara svårt att komma tillbaka. Om den blir finare och bättre så är det klart att det är en bra sak, men jag tycker nog ändå om den här gamla, säger Lohikoski.
Konstisbanan och konstgräsplanen på 90-talet börjar bli gamla
Barkplan jämnades ut på 1930-talet så att den vintertid kunde användas som skridskobana, men den började användas mycket mer efter att man på 1990-talet byggde rör för nedkylning och man fick konstis.
- Men servicebyggnaden, nedkylningssystemet, konstgräsplanen och idrottsanläggningen börjar bli gamla. De borde hur som helst förnyas, påpekar Karhulahti.
Fröman påpekar också att en fullstor fotbollsplan enligt Bollförbundets krav inte skulle rymmas på Barkplan om höghus byggs runt den.
- Åbo stads planerare har lovat att där skall finnas utrymme för en fotbollsplan som motsvarar nutidens standarder, vilket tolkats betyda Finlands Bollförbunds rekommendationer, men området räcker helt enkelt inte till. Det ger anledning att misstänka att man inte ens tänkt sig att det ska bli det man lovat, säger Fröman.
Men Karhulahti säger att en fotbollsplan inte har några bestämda exakta mått. Enligt fotbollsreglerna finns det största och minsta mått för en plan, och det finns olika mått för olika nivåer och åldersklasser.
- Fotbollsplanen kommer nog att hålla måtten. Det blir visserligen en utmaning hur vi ska skydda husen och fönstren, men det är en av de många saker som vi ska diskutera och fundera på under planeringsarbetet, säger Karhulahti.
Planeringsarbetet och namninsamlingen fortsätter samtidigt
Både stadens bildningssektor och idrottscentral, liksom en stor mängd idrottsföreningar har redan varit med om att ge sina synpunkter till planerna.
Planutkastet för Barkplan borde vara klart senast 30.6.2019, och planförslaget ska vara klart att föras till stadsstyrelsen och stadsfullmäktige senast 30.6.2020.
Invånarinitiativet som samlar namn mot planerna pågår som bäst på både finska och svenska. Enligt kommunallagen måste Åbo stad behandla frågan inom sex månader från det att den väckts, om antalet initiativtagare motsvarar minst två procent av kommuninvånarna.
Kim Fröman önskar att staden söker upp andra tomma tomter eller tomter med fallfärdiga hus och istället bygger ut sådana platser.