Höjden är tolv meter och vikten är 160 000 kilogram - det här är de strategiska måtten på den nya, röda lyftkranen som hamnbolaget Inkoo Shipping tar i bruk i mitten av april.
Lyftkranen är mobil, den har stora gummihjul under sig och är den största flyttbara lyftkranen i Ingå.
Än så länge har den i Finland tillverkade lyftkranen inte en enda skråma, men när den väl är färdigmonterad ska den kunna lyfta lösa bulkvaror som väger 25 ton. Vikten motsvarar cirka 16 personbilar.
I hamnen i Ingå hanterar man däremot inte bilar utan bulkvaror, det vill säga stora, oförpackade varor såsom kol, krossgrus och järnskrot.
- Det här blir vår nionde kran, säger Thomas Bergman, vd för Inkoo Shipping.
Någon billig investering är lyftkranen däremot inte. Den kostade drygt 1,3 miljoner euro.
- Det är väldigt mycket pengar, men den säkrar att vi kan serva våra kunder och är också effektivare än våra andra kranar, säger Bergman.
Några nya kranförare anställs däremot inte.
- Det gamla gänget fortsätter. Våra kranförare får en introduktion till alla kranar, också till den här nya, säger Thomas Bergman.
Ny hall på kommande
Förutom den nya lyftkranen har Inkoo Shipping byggt ett cirka 2 000 kvadratmeter stort lager som togs i bruk i slutet av fjolåret (2018). Ytterligare en hall byggs och den ska bli färdig i början av sommaren.
- Den nya hallen blir den tjugonde, säger Thomas Bergman, vd för Inkoo Shipping.
"Alperna" i Ingå består av kol, grus och metallskrot
Vart man än vänder sig på hamnområdet i Ingå ser man enorma berg av kol, järnskrot och krossgrus.
Våren 2018 började hamnbolaget Inkoo Shipping leverera grus till gasrörsprojektet Nord Stream 2. Gruset kommer under och ovanpå gasrören.
En annan, motsvarande kund är Baltic Connector som bygger gasledning mellan Finland och Estland.
Från hamnen i Ingå skeppas också järn- och annan metallskrot över med båt till utlandet. En ny kund sedan början av året är återvinningsbolaget Kuusakoski.
Inkoo Shippings verksamhet verkar växa hela tiden och några planer på att begränsa tillväxten inte finnas inte när man hör hamnbolagets vd.
- Nog kan vi bygga en hel del till. Vi har 107 hektar mark och meningen är att vi ska växa, säger Thomas Bergman.