Fotbollsreglerna har ändrats mitt under damernas VM-turnering. Målvakterna varnas inte längre med gult kort för regelbrott i samband med videogranskningar av straffar.
Under VM i Frankrike har målvakterna varnats med gula kort de gånger de har tjuvstartat i sina straffräddningar och lämnat mållinjen för tidigt, men inför slutspelet ändras reglerna.
På FIFA:s begäran har det IFAB (The International Football Association Board) beslutit att låta blir att varna målvakter i sådana matcher där VAR är i bruk. Enligt IFAB och FIFA är VAR-granskningarna en tillräcklig orsak för målvakterna att försöka låta bli att bryta mot reglerna.
I och med ändringen av reglerna riskerar målvakterna inte att bli utvisade mitt under en straffsparkstävling.
IFAB meddelar också att man under VM samlar in information av VAR-användning vid straffsituationer.
Flera upprörande situationer har förekommit under turneringen där straffar har tagits om i och med att målvakter har lämnat mållinjen några bråkdelssekunder innan straffarna har skjutits. Vid sådana situationer kommer straffarna fortsättningsvis att tas om men målvakterna kommer inte att varnas.