I våras såg det ut att bli en katastrofal säsong för restaurangerna, men nu när sommaren är över är traktens krögare ändå nöjda. I fråga om framtiden råder ändå ovisshet. Coronapandemin har visat att inget längre är självklart och att saker kan ändra snabbt.
- Vi hade en lite bättre och längre säsong efter att vi väl fick öppna i juni, men vi förlorade hela maj på alla tre ställen, säger Kaj-Erik “Nixu” Knichter i Hangö, som driver Restaurang Magasinet, Fyra Vindarnas Hus och Café och bageri Lillan.
Lillan är öppet året om, Fyra Vindarna endast sommarmånaderna och Magasinet har öppet hela året utom vintermånaderna.
Personalsidan under kontroll
Nixu Knichter berättar att maj brukar komma i gång lite långsammare än övriga månader, men med mycket beställningar. Trots att man i år höll stängt har han ändå inte haft någon i personalen permitterad.
Han har inte heller haft svårt att hitta folk till sina sommarrestauranger.
- Vi har haft ovanligt många Hangöungdomar på jobb i år, berättar han.
- Också den mer erfarna serveringspersonalen fanns nog att tillgå, för läget i huvudstadsregionen och färjorna har ju varit ganska grymt, konstaterar han.
Glad över jobbet
En av de lokala unga som fått jobb hos Nixu Knichter är Maria Rökman.
I somras jobbade hon på Fyra Vindarna och nu jobbar hon i veckan på Lillan och helger på Magasinet.
- Jag är så väldigt glad att jag fick jobb, och dessutom har vi haft massor av kunder, säger hon entusiastiskt.
Hon säger sig inte ha märkt så stora skillnader i kundernas beteende, de har varit försiktiga men inte överdrivet.
- Och vi håller alltid god hygien på våra restauranger, så där har det egentligen inte heller ändrat så mycket.
Raseborg lockade inhemska turister
På Restaurang Albatros i Ekenäs slog sommaren 2020 rekord, mot alla odds. Precis som på övriga håll, kom säsongen senare i gång, men blev i gengäld längre och lukrativare.
I stället för två hektiska månader hade man i år tre, berättar krögare Andreas Holmström, som tillsammans med sin hustru driver sommarrestaurang Albatross i Ekenäs.
Holmström tackar den inhemska turismen och distansjobbarna som flyttat ut till sina stugor för att personalen inte behövt rulla tummarna.
Förändrade vanor
De lokala krögarna har noterat avvikelser i kundbeteendet jämfört med tidigare år.
I år är det till exempel inte stora sommarevenemang som alstrat kunder. I stället har kunderna bestått av familjer eller par som valt att gå ut och äta för att skapa lite program åt sig själva i vardagen.
Folk har inte heller suttit lika länge på restaurangen utan samma bord har kunnat säljas flera gånger under samma kväll, vilket i viss mån kompenserat för att man haft färre kundplatser i salen.
Jämnare ström underlättade arbetet
Det jämna kundflödet har paradoxalt nog gjort det lättare att driva restaurang.
- Det har varit enklare att lova jobb åt personalen när det varit full rulle alla dagar och även inköp av färskvaror och planering har gått smidigare när flödet varit jämnare, förklarar Andreas Holmström på Albatros i Ekenäs.
Karis ingen sommarstad
I Karis har Restaurang KW haft en lite lugnare sommar än vanligt.
- Juni var inte särskilt bra, medan juli var nästan normal tack vare de inhemska turisterna, säger krögare Ulf Wadenström.
Efter att regeringen lättat på restriktionerna tog man personalen tillbaka på jobb, men då juni kom i gång trögt så blev det inget lysande resultat.
Enligt Ulf Wadenström är företag ännu lite försiktiga med att boka in beställningar till exempel inför jul.
- Men inte kan man fundera så mycket på allt det här utan man får jobba på och följa med, annars blir man ju “dabbåger”, säger han.
Svårt att få personal i Ingå
I Ingå säger företagare Marcus Grönholm på Restaurang Sågen, att de haft en riktigt bra sommar efter att de öppnade i juni.
Däremot var det inte alldeles lätt att hitta personal, trots att våren innebar att många i branschen var permitterade.
- Jag vet faktiskt inte vad det beror på, kanske ville folk ha en ledig sommar. Sommarjobbare fick vi nog tag på, men det var svårare att hitta personal som också kunde vara skiftesansvariga, säger Marcus Grönholm.
Framtiden oviss
På frågan om hur krögarna ska förhålla sig till det nya normala och framtiden så svarar Nixu Knichter att det gäller att anpassa sig.
- Allt ändrar hela tiden, som du ser är här inte fullt och Berggatan lyser ju i sin enslighet, säger han där vi sitter på Café Lillan, dit folk brukar titta in på morgonkaffe eller för att köpa färskt bröd bakat i det egna bageriet.
- Vi hoppas att det inte blir värre, men man vet aldrig.
Vill tillbaka till det normala
Branschfolket är också bekymrat över coronavirusets förödande konsekvenser.
En fortsättning är inget krögare Andreas Holmström suktar efter.
- Om man bara tänker individuellt har det varit till en viss nytta, men när man tänker på samhällets skador så är det ganska liten tröst. Nu hoppas vi varje dag att vi så snabbt som möjligt kommer tillbaka till det normala.