En lång väntan var över när vaccineringarna mot covid-19 inleddes på söndagen. De allra första sprutorna gavs till personal inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HUS.
Det var många journalister och fotografer som ville följa med det speciella ögonblicket, men endast fotograferna fick vara med om själva vaccineringen.
De allra första som fick vaccinet var sex anställda som jobbar med coronapatienter på olika sätt, både på intensiven, jouren och lungavdelningen.
– Allt såg ut att gå helt normalt till, sa Teppo Heikkilä, administrativ överläkare vid HUS efter de första vaccinerna.
Personerna valdes ut på ganska pragmatiska grunder - man plockade ut några av dem som råkade vara på jobb på söndagen.
Att just personal som vårdar coronapatienter och utför coronavirustest får de första sprutorna är i enlighet med den prioriteringsordning som Institutet för hälsa och välfärd gjort upp.
Enligt vaccineringsordningen ska personer som vårdar coronapatienter och sådana som misstänks vara smittade, samt personal och boende inom dygnetruntvården få vaccinet först.
Senare står äldre samt personer i riskgrupper i tur.
"Början på slutet av pandemin"
Teppo Heikkilä vid HUS sa efter att de första vaccinerna getts att det här är ett litet, men viktigt steg.
-– Det är början på slutet av den här pandemin.
Han påminde ändå om att det tar ungefär fyra veckor innan vaccinerna uppnår full effekt hos de vaccinerade.
Det krävs en vaccindos till efter tre veckor och så tar det dessutom ytterligare en vecka innan effekten är maximal.
Redan på söndagen fortsatte HUS att vaccinera anställda från olika enheter, totalt tiotals personer.
– Man inleder vaccineringen bland vårdpersonalen för att trygga patienternas säkerhet och försäkra sig om att vårdsystemet fungerar klanderfritt, påminde biträdande överläkaren Eeva Ruotsalainen.
"Ta vaccinet!"
En av de första som fick vaccinet på söndagen var sjukskötaren Andrea Nummi från lungavdelningen.
Hon sa att hon ser fram emot ett mer normalt liv så småningom.
Nummi uppmanar alla att ta vaccinet när man får chansen.
– Det gjorde inte det minsta ont, inga känningar överhuvudtaget, sa Nummi efteråt.
Mer vaccin inom kort
Den första leveransen med vaccin anlände till Finland på annandag jul och de knappt 10 000 doserna är alltså reserverade för den vårdpersonal som anses mest utsatt och kritisk.
Förutom Helsingfors får även landets andra universitetssjukhus i Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Kuopio och Uleåborg vaccin från den första satsen.
Följande leverans av det hitills enda inom EU godkända vaccinet, Pfizer och Biontechs produkt, väntas till Finland före nyår.
Följande vaccin som väntas få försäljningstillstånd inom unionen är framtaget av läkemedelstillverkaren Moderna. Det vaccinet antas få grönt ljus den 6 januari.
Massvaccinering i vår?
På lördagen sa THL:s representant till Svenska Yle att man hoppas kunna inleda massvaccineringar i mars.
Huruvida det lyckas, beror i hög grad på när fler vaccin godkänns inom EU och hur stora leveranser och i vilken takt man får vaccin till Finland.