Artikeln är över 5 år gammal

Roni Hirvonens första VM-mål kunde inte ha kommit mer lägligt – svenska stjärnorna frustrerade efter slutsignalen

Anton Lundell och Roni Hirvonen jublar.
Bild: AFP / Lehtikuva

Mindre än en halv minut återstod att spela när Roni Hirvonen fick pucken, gick köksvägen och tryckte in segermålet mot Sverige. Jag tror det är det viktigaste målet jag någonsin gjort, säger matchhjälten.

Juniorlejonen gick in bland de fyra bästa lagen i turneringen då man besegrade ärkerivalen Sverige med 3–2 i kvartsfinalen. Finland låg under med 1–2 inför den sista perioden men mål av Anton Lundell och Roni Hirvonen tog laget till semifinal.

Finland etablerade tryck mot det svenska målet i slutet av den tredje perioden och Hirvonens segermål kom då 25 sekunder återstod att spela.

– Helt otroligt att göra ett sådant mål, det går inte att beskriva med ord. Jag tror att det är det viktigaste målet jag någonsin gjort. Vi trodde att vi skulle vinna och spelade som ett lag, säger Hirvonen efter segern.

Hirvonen har haft många lägen tidigare i VM, men nu lyckades han äntligen sätta dit sitt första mål. Och det kunde inte ha kommit mer lägligt.

– Jag har inte stört mig speciellt mycket på att det inte blivit mål tidigare. Det här är en lagsport och vi har vunnit matcher och det är det viktigaste. Målen kommer och nu var tiden inne, säger Hirvonen.

Sverige lyckades inte skapa något riktigt vasst kvitteringsläge och efter slutsignalen var det frustrerat i det svenska lägret.

Tv-bilderna visade inte händelsen men Alexander Holst, Lucas Raymond och Arvid Costmar gav sig på Juuso Pärssinen.

Lagkaptenen förkrossad

Det enda som tv-bilderna fångade upp var uppretade miner och gester i den finländska tränarstaben.

– Jag vet inte om Pärssinen tacklades efter slutsignalen, jag noterade bara att det låg klubbor på isen, säger förbundskaptenen Antti Pennanen.

Pärssinen kommenterade sedan händelsen på Twitter.

– När bildvinkeln byttes var det tre svenskar som försökte ta till knytnävarna. Inget konstigare, skrev Pärssinen.

Sveriges lagkapten Philip Broberg var förkrossad efter förlusten.

– Det är bara surt att det ska ta slut så här. Jag känner att vi kommer ut med rätt karaktär och kämpar för varandra. Vi drar inte längsta strået och nu är turneringen slut.

– Det kommer att ta ett tag att smälta. Hockey betyder allt för alla i det här laget och det tror jag alla ser också. Alla sliter och lämpar och därför är det extra surt, säger han enligt Hockeysverige.