Start
Artikeln är över 14 år gammal

Närvårdaren i hovrätten: Nekar all skuld

Aino Nykopp-Koski i Helsingfors hovrätt 7.11.11
Bild: Yle

Hovrätten har börjat behandla målet mot den livstidsdömda närvårdare, som i tingsrätten har konstaterats skyldig till flera mord på äldre personer.

Närvårdaren Aino Nykopp-Koski kräver att Helsingfors hovrätt ska häva tingsrättens fällande dom. Åklagaren kräver att fängelsedomen bibehålls.

Statsåklagare Leena Metsäpelto sade att att närvårdaren gav mediciner till sina patienter med avsikt att döda. Hon hade en särskild ritual - först gav hon medicinerna, sedan ringde hon nödcentralen och ofta också patientens anhöriga. Genom telefonsamtalen ville hon försäkra sig om att ingen skulle misstänka henne.

- Hennes patienter var försvarslösa och hon lyckades med morden i flera års tid, sade Metsäpelto i hovrätten. Hon har inte heller visat någon som helst ånger över sina handlingar.

Vid polisförhör och i tingsrätten har närvårdaren nekat all skuld. I hovrätten kräver hon att domen upphävs och att hon släpps på fri fot.
Den åtalades jurist Heikki Lampela sade att hans huvudman tror att domen ändras i hovrätten.

- Min sanning är den min huvudman har, kommenterade Lampela som inte ville ta ställning till hur nödvändig en ny rättegång i fallet är.

Aino Nykopp-Koski dömdes till livstids fängelse i tingsrätten i fjol. Domen gavs för fem mord och fem mordförsök. Morden begicks med hjälp av mediciner under åren 2004-2009.

Helsingfors hovrätt kommer att kalla ett 90-tal vittnen för förhör. Behandlingen pågår till slutet av december. Hovrätten väntas avkunna domen i fallet nästa år.

(Av Eva Blässar)