Start
Artikeln är över 11 år gammal

Väghållaren bör betala för skador

Tjälskador
Bild: YLE/Samuli Holopainen

När temperaturen stiger och snön smälter kan djupa gropar snabbt uppstå i vägbeläggningen. Frågan är vem som står för kostnaderna när man kör i en grop och ett däck eller en stötdämpare går sönder.

Stadsingenjör Risto Lindblad vid Borgå stad säger att det är väghållaren som är ersättningsskyldig.

- I princip är det staden som i sådana fall betalar. Vi brukar förstås kontrollera att skadan har skett där föraren påstår att den gjort, säger Lindblad.

Han tillägger att skadorna i vanliga fall inte är stora utan det handlar om ersättningar på högst ett par-trehundra euro.

Sara Ekstrand