När temperaturen stiger och snön smälter kan djupa gropar snabbt uppstå i vägbeläggningen. Frågan är vem som står för kostnaderna när man kör i en grop och ett däck eller en stötdämpare går sönder.
Stadsingenjör Risto Lindblad vid Borgå stad säger att det är väghållaren som är ersättningsskyldig.
- I princip är det staden som i sådana fall betalar. Vi brukar förstås kontrollera att skadan har skett där föraren påstår att den gjort, säger Lindblad.
Han tillägger att skadorna i vanliga fall inte är stora utan det handlar om ersättningar på högst ett par-trehundra euro.
Sara Ekstrand