Trots att finländarna fortfarande äter mest lakrits och salmiak i världen, så börjar svenskarna allt mer ta över lakritsutvecklingen.
I Finland försöker man hitta nya produkter och nya kombinationer med lakrits i godis, men i Sverige provar man med lakrits i maten, i öl, i hudkrämer och till och med i tandpasta.
Och det händer mycket med lakrits och salmiak i Sverige just nu. Mer än 9 000 personer var med om den femte lakritsfestivalen i Stockholm under helgen, vilket innebar nytt rekord i år igen. Årets kock i Sverige 2011 vann med lakrits i maten, lakrits serverades på Nobelfestens efterfest Nobel NightCap 2012, svenska Lakritsfabrikens Super Salty lakrits vann utmärkelsen Salmiakki Finlandia Award 2013 och Eurovision Song Contest 2013 i Malmö har bland annat lakrits i sin smakprofil.
Och vad händer i Finland? Vi har länge haft många erkänt högklassiga lakritsfabriker. Det finns också mindre lakritskokerier bland annat i Borgå, Nokia och Kouvola, och nya smakupplevelser testas till exempel i marmelad i Maxmo. Men det har också gått i motsatt riktning. I början av året tillverkades de sista Sisu-pastillerna i Leafs fabrik i Aura, fabriken stängdes och tillverkningen flyttade till Italien. Nu finns det inte längre någon tillverkare av lakrits eller salmiak i sydvästra Finland.
Men intresset för lakrits ökar också i Finland. Det finns redan planer på att ordna både en salmiakfestival och en egen lakritsfestival nästa år. Den svenska lakritsfestivalen ordnas nästa år den 29-30 mars 2014 i Stockholm (och inte 29-30 april som det först stod).