Dålig sömn påverkar mycket, bland kan det bidra till övervikt. Jag somnar bra på kvällen, men vaknar så gott som varje natt två-tre tiden och ligger ofta länge vaken. Följande dag är jag mycket trött och kan vara lättirriterad samt ha dålig koncentrationsförmåga. Det finns flere bekanta i min ålder med samma problem.
Rädslan för förändring
Meditation verkar vara en mjuk och bra metod. Enligt instruktören blir bland annat sömnen, koncentrations- och skapandeförmågan bättre. Låter som en patentlösning man inte vill tro på. Särskilt när man är en fördomsfull och dessutom en skeptisk finländsk man.
Enligt introduktionen finns det saker i denna meditationsmetod som känns närmast löjliga. Men jag har bestämt mig för att följa alla krav. Också om de känns omotiverade, som om en barnramsa skulle bota tandvärk. Det är också skrämmande att gräva i sitt inre, vad det nu sedan är.
Men å andra sidan låter man ju nog kemikalier härja fritt i ”sitt inre” då man äter sömnpiller eller dricker alkohol. Så varför inte? Men tänk om jag rakar bort det sista av håret, klär mig i ett orange lakan och isolerar mig från allt. Det vill jag inte. Min instruktör verkar ju vara en helt normal människa (vad det än betyder). Så låt gå.
Självdisciplin!
För att meditationen skall ha kraft bör man meditera två gånger per dag i cirka en halv timme. Hur skall jag hinna med det? Kommer jag ändå att förändras mot någonting jag inte vill? Man får väl pröva och se. Men två gånger till dagen, också under veckoslut! På semestern skall man också stänga ”ut sig”, för att komma in sig. Får se.
Men det är dock ett bättre alternativ än det nuvarande. Troligen kommer mina sömnproblem från stress. Det är inte omgivningen som bär på stressen, utan jag själv, säger instruktören. Det köper jag. Jag var mycket vaksam med businessaspekten, blir man lurad på en massa pengar? Summan för denna kurs var nästan löjlig. På måndagen är det första undervisningen. Det pirrar i magen. Hmmmmm...