Vasa sjukvårdsdistrikt gör en intern utredning kring omständigheterna vid ambulansutryckningen till Sideby på mors dag. Patienten avled innan ambulansen kom till platsen.
Bland annat vill man med utredningen klarlägga klockslagen som enligt förstavårdschef Risto Vesanto inte har varit korrekt angivna i rapporteringen. Det tog inte fullt så länge som en och en halv timme innan ambulansen var på plats, enligt Vesanto.
Snabbare ambulans från Satakunda?
Man försöker också utreda om det hade funnits någon ambulans i Satakundaområdet som kunde ha varit snabbare på plats.
- Händelsen är mycket beklaglig, men man kan inte kommentera enstaka fall, säger Vesanto.
Enligt Vesanto kan inte ambulansreformen belastas för att det tar längre tid för utryckningsfordonen att komma till mera perifera områden.
Reformen inte orsaken
I ambulansreformen som trädde i kraft i början av 2013, minskade antalet ambulanser i Österbotten från 21 till 15 och höjde vårdberedskapen hos personalen från basnivå till vårdnivå.
- Det nya arrangemanget är inte orsak till det här enskilda fallet. Anträffbarheten i Sideby har varit problematisk också före 2013, säger han.
Bör man se över situationen då det gäller gränsområden för att man snabbare skulle kunna komma fram dit?
- Ja, nödcentralen kan ju vid behov alarmera enheter oberoende av vilket distrikt eller nödcentralområde de finns i. Men jag kan inte svara på den frågan om Kristinestadsambulansen var den närmaste eller inte, säger Risto Vesanto.
- Jag litar på nödcentralen när man säger att den var den närmaste, men jag kan inte kommentera då jag inte vet faktum, säger Vesanto.
Radio Vega har rapporterat om fallet, liksom också tidningarna Suupohjan Sanomat och Sydösterbotten.