Start
Artikeln är över 12 år gammal

Sjökabelfelet utanför Utö reparerat

Felet i sjökabeln som löper mellan Jurmo och Utö har nu reparerats och Utöborna kan ha el som vanligt redan i kväll.

Enligt Fortums driftschef Mikko Tegel kan Utöborna ha el som vanligt igen redan i kväll.

- Kabeln är reparerad och man håller nu på att lägga tillbaka den i havet. Det blåser ganska kraftigt så det kan ta en stund men elen borde vara tillbaka vid Utö i dag.

Den skadade delen av kabeln låg på farleden utanför Jurmo.

-Man har gjort muddringsarbeten på samma plats tidigare, och därför satsade vi på leta efter felet där.

Orsaken till skadan är ännu oklar.

-Kabeln var ordentligt tillplattad och rubbad. Vad exakt som skett vet vi inte och det kan förbli oklart, menar Tegel.

För Fortum blir reparationerna en dyr historia.

-Det är svårt att säga. Dyrt blir det i alla fall. Uppskattningsvis 100 000 euro, kanske mera, säger Tegel.

På Utö sker eltillförseln tills vidare med en reservgenerator, men på tisdag kväll torde allt fungera normalt igen.