Felet i sjökabeln som löper mellan Jurmo och Utö har nu reparerats och Utöborna kan ha el som vanligt redan i kväll.
Enligt Fortums driftschef Mikko Tegel kan Utöborna ha el som vanligt igen redan i kväll.
- Kabeln är reparerad och man håller nu på att lägga tillbaka den i havet. Det blåser ganska kraftigt så det kan ta en stund men elen borde vara tillbaka vid Utö i dag.
Den skadade delen av kabeln låg på farleden utanför Jurmo.
-Man har gjort muddringsarbeten på samma plats tidigare, och därför satsade vi på leta efter felet där.
Orsaken till skadan är ännu oklar.
-Kabeln var ordentligt tillplattad och rubbad. Vad exakt som skett vet vi inte och det kan förbli oklart, menar Tegel.
För Fortum blir reparationerna en dyr historia.
-Det är svårt att säga. Dyrt blir det i alla fall. Uppskattningsvis 100 000 euro, kanske mera, säger Tegel.
På Utö sker eltillförseln tills vidare med en reservgenerator, men på tisdag kväll torde allt fungera normalt igen.