Start
Artikeln är över 12 år gammal

Mobilsamtalen blir både billigare och dyrare?

Priserna för samtal inom EU-området kan sjunka märkbart i och med ett nytt förslag från EU-kommissionen.

Mottagning av telefonsamtal inom EU-området kan bli kostnadsfritt redan nästa sommar.

Det är en av följderna av det förslag till ett gemensamt telemarknadsområde för EU som EU-kommissionen presenterar.

Går förslaget igenom betyder det också att priserna för samtal inom EU sjunker märkbart.

Kommissionen driver på strukturella reformer som i framtiden skulle leda till färre mobiloperatörer inom EU-området.

Inte helt positivt för Finland?

För Finland behöver konsekvenserna ändå inte vara odelat positiva.

Verkställande direktör Reijo Svento på intresseorganisationen Ficom varnar för att de stora mellaneuropeiska aktörerna kanske inte har intresse av att utveckla telekommunikationerna i de finländska glesbygderna.

Nu är de inhemska mobilsamtalspriserna i Finland en fjärdedel lägre än på annat håll i Europa. Risken är enligt Svento att det skulle bli dyrare att ringa i Finland.

Men det är inte säkert att kommissionens omfattande initiativ går igenom i sin nuvarande form och träder i kraft i sommar, som det är tänkt. Det krävs också grönt ljus av Europaparlamentet och ministerrådet.

Dessutom har EU-länderna olika nationella intressen som kan ställa till det, för att inte tala om Europarlamentsvalet nästa år.