Artikeln är över 12 år gammal

SvD: Nordea flyttar från Sverige?

Bild: Jessica Gow / EPA

Bankkoncernen Nordea har länge diskuterat möjligheten att flytta sitt huvudkontor från Stockholm till Köpenhamn eller Helsingfors, skriver Svenska Dagbladets ekonomiredaktion Näringsliv.

Tidningen hänvisar till källor med insyn i bankens strategi.

Nordea vill flytta huvudkontoret i första hand på grund av regleringen och de skärpta kapitalkraven inom banksektorn i Sverige. Drivkraften bakom flytten ska inte vara den finländska styrelseordföranden Björn Wahlroos, även om han enligt källor har ställt sig positivt till en flytt om det kan motiveras ekonomiskt.

Svenska staten sålde tidigare i veckan bort sin andel av Nordea - banden till Sverige blir nu allt svagare, skriver tidningen.

Var är Nordea välkommen?

Vidare skriver Näringsliv att Nordeachefen Christian Clausens vision aldrig har utgått från Sverige, utan från Norden och Europa. Huvudkontoret kan också komma att flyttas till Tyskland eller Holland.

Många frågor spelar ändå in i ekvationen om vart huvudkontoret kunde flyttas, poängterar en källa.

- I slutändan handlar det om huruvida banken kan tjäna pengar på att flytta. Men en viktig fråga är också om Nordea faktiskt är välkommen i det nya landet, i Helsingfors, Köpenhamn eller Berlin, säger en källa till Näringsliv.

Det handlar bland annat om hur bankens formella hemland spelar in till exempel i krissituationer.

Den finländska koncernen Sampo är den största ägaren i Nordea. Finska staten äger i sin tur drygt 14 procent av Sampo.