I dag (2.10) öppnas i S:t Petersburg en utställning med Åboskulptörers verk. De 25 miniatyrskulpturerna ställs ut i Finlandshuset.
Konstutbildningen har långa anor i Åbo, och det var i Åbo som Finlands första offentliga statyer och minnesmärken restes. Också miniatyrskulpturerna följer den gamla traditionen, där man har gjutit stayer i brons.
Konstnärerna som medverkar är Bela Czitrom, Outi Eronen, Sinikka Mäki-Lertola, Mika Natri, Maarit Nissilä, Markku Ojala, Merja Pitkänen, Jani Rättyä, Sofia Saari, Silja Selonen och Juha Welling.
Utställningen är öppen till slutet av oktober. Den är en del av 60-årsjubileet för vänortssamarbetet mellan Åbo och S:t Petersburg.