En arkitekturtävling för Guggenheimmuséet ska alltså arrangeras. Men varför inte helt enkelt som utgångspunkt kräva att detta potentiellt stora landmärke byggs i trä?
Det har varit en svettig Guggenheimvecka. Först stadsstyrelsens beslut om att tomten reserveras och att en arkitekturtävling ska arrangeras, sedan Arbets- och näringministern Jan Vapaavuoris besked att staten kan skjuta in hundratusentals euro för tävlingen inom ramen för "träbyggnadsprogrammet", sedan grönas hot om att bums dra tillbaka sitt pollitiska stöd för muséet om inte tävlingen bekostas helt av Guggenheimstiftelsen och som en uppenbar reaktion på det Guggenheims besked att de drar tillbaka sin ansökan om statligt stöd för tävlingen.
Det som jag inte begriper varför Vapaavuori & c:o ville skjuta till pengar till tävlingen. Varför helt enkelt inte sätta som ett allra första villkor för tävlingen att museet byggs i trä (så långt praktiskt möjligt)? Tomten är vår gemensamma och det är vi, skattebetalarna via de folkvalda, som ska ställa villkoren. Det kallas styrning.
Den vägen skulle vi garantera att finländskt träbygge lyfts upp på paradplats. För tillfället hör ju Finland, skogarnas land, verkligen inte till eliten i träbyggande.
Vad tycker du? Borde ett grundvillkor vara att muséet byggs i trä?
Vi ska sedan i dag i Eftersnack spinna vidare. Kl. 15.03 på Radio Vega, fre 17.1.
Frågan ”Bör Guggenheim byggas i trä?” har stängts.