Artikeln är över 12 år gammal

Belägringen av Leningrad slut för 70 år sedan

Bild: Reuters tv

Ryssland uppmärksammar att det har gått 70 år sedan belägringen av Leningrad tog slut. Närmare en miljon människor dog - främst på grund av matbrist.

Staden belägrades av tyska trupper under andra världskriget i 872 dagar (från september 1941 till januari 1944).

Leningrad är den enda stad i världen, som inte har kapitulerat efter en så lång belägring.

Svälten drev människor till hemskheter

Närmare en miljon Leningradbor dog av svält under belägringen. Det fanns ingen mat. Man åt sina keldjur och i värsta fall människor.

Yles arkivmaterial. Lyssna: Författaren Eino Hanski berättar om sina upplevelser: 900 dagar av svält i Leningrad

"Leningrad skulle jämnas med marken"

Tyska trupper nådde fram till Leningrad i mitten av augusti 1941 Hitler hade planerat att Leningrad skulle jämnas med marken och att invånarna skulle likvideras eller deporteras. Röda armén lyckades dock hålla staden. Då tyskarna inte lyckades erövra staden inleddes i stället en belägring. Leningradborna skulle svältas till underkastelse.

Väldigt lite förnödenheter nådde fram till Leningrad där det bodde tre miljoner invånare. Bristen på mat var skriande. Moskva hade dock beslutat att hålla Leningrad till varje pris. Röda armén lyckades inte driva bort tyskarna helt och hållet förrän i januari 1944. Belägringen slutade officiellt den 27 januari 1944.

Putin: Vi får aldrig glömma

President Vladimir Putin sade under ett besök på en begravningsplats, där en halv miljon offer är begravda, att värden inte får glömma belägringen.

Putin träffade också överlevande från belägringen och krigsveteraner.