Det Stora nordiska kriget 1700-1721 innebar slutet för Sveriges period som stormakt i norra Europa. Perioden 1710-1714 under det här kriget har i Finlands kallats Stora ofreden och under den perioden härskade ryska trupper i landet och brände och skövlade.
De svenska trupperna anfördes av Karl XII och koalitionerna var många mellan olika länder. I början gick kriget bra för svenskarna men sedan vände krigslyckan och den svenske kungen dödades slutligen i Fredriksten 1718.
De svenska områdena i norra Tyskland förlorades i samband med det här kriget. I Schleswig i Tyskland kommer det Stora nordiska kriget att uppmärksammas 2015 med en stor utställning.
Det är landskapsmuseet Schloss Gottorp som ordnar utställningen som skall stå klar nästa år. Utställningen sker också i samarbete med finska museer, bland annat museet i Kotka. Historikern Thomas Eisentraut från Schleswig besöker Jakobstad som bäst och han har bekantat sig med den utställning om Stora ofreden som stadsmuseet i Jakobstad har byggt upp.
- Vi kallar också i Tyskland den här perioden för unfrieden, precis som i Finland, ofred säger Thomas Eisentraut. Sverige förlorade sin flotta under det här kriget och hade ingen möjlighet att återta sina tyska områden och stormakstställningen i norra Europa var därmed bruten.
- Vi kommer att ordna en utställning där man kan se livet på ett svenskt örlogsskepp, prakten och makten i Stockholm men också i Schleswig säger Thomas Eisentraut.