Start
Artikeln är över 12 år gammal

Koivulaakso: Polisens agerande vansinnigt

Bild: Foto: Marcus Rosenlund

Polisen omringade demonstranterna och attackerade vissa svartklädda personer som bar flaggor, berättar Vänsterförbundets Dan Koivulaakso som var på plats vid arbetarnas första maj-tåg på torsdagen.

Dan Koivulaakso har inte mycket gott att säga om polisens agerande mot anarkisterna på första maj. Koivulaakso, som representerar Vänsterförbundet i Helsingfors kommunfullmäktige var själv på plats vid demonstrationen och säger att polisen helt oprovocerat attackerade en viss grupp av människor.

- Snuten omringade dem och rev flaggor ur händerna på folk. Sedan släpptes marschen inte iväg och på grund av polisens agerande växte anarkisternas block i marschen med flera personer som ville visa sitt stöd för den delen av tåget. Till slut var vi runt 200 personer som kom iväg cirka femton minuter efter resten av paraden.

Så du menar att polisen helt oprovocerat gick fram och rev flaggor ur anarkisternas händer?

- Jo. Efter att de omringat människorna gick de fram och försökte riva flaggor ur händerna på dem. Sedan sprang polisen genom hopen av människor och grep sammanlagt tio människor. Tre av dem som blev frihetsberövade greps på Hagnäs torg efter marschen. Då höll de på att bära bort flaggor till en paketbil. Det är helt vansinnigt.

"Vill polisen bli hatade?"

Koivulaakso förundrar sig också över att polisen söndrade flaggorna som de beslagtog. Polisen har bett om ursäkt för att de beslagtog flaggorna.

- Nog är det ju något som får en att undra över vad polisen vill. Vill de att människor ska hata dem? frågar Koivulaakso.

Också Vänsterförbundets ordförande Paavo Arhinmäki har kritiserat polisens agerande och har bett om en utredning om det som skedde.

Läs polisens syn på det hela här

: "Liknande tillhyggen hade tidigare använts som vapen mot polisen"