Artikeln är över 12 år gammal

HBL: Anarkister på Samlingspartiets möte

Skadegörelse godkänns av många anarkister som protestmetod Bild: YLE/Rose-Marie Sundström

Anarkister planerar en demonstration i samband med Samlingspartiets möte i Lahtis på lördag, då partiets nya ordförande väljs. Det skriver Hufvudstadsbladet i dag.

Demonstranterna vill protestera mot bland annat regeringens sparåtgärder och Samlingspartiet, men de är också missnöjda med andra partier och politiken i allmänhet.

Enligt tidningen rör det sig om en brokig skara demonstranter som via nätet planerat att uttrycka sitt missnöje. Bland demonstranterna finns både uttalade anarkister och EU-kritiker med starka band till Självständighetspartiet.

HBL uppger att flera av anarkisterna godkänner skadegörelse och vandalism under demonstrationer. En del ser också våld som en accepterad protestmetod.