Bar och Café Barösund i Ingå, i folkmun ”Barösunds Esso”, fyller 45 år. Men i sommar vajar inte längre Essoflaggan i macken som redan länge har varit en St1-servicestation.
- Allting började 1969 när Esso köpte den här tomten. År 1970 öppnades servicestationen. Det fanns inte så många stationer på den tiden. Det var nytt och fint. Man kom inte med bil ända fram utan skulle åka med färja för att komma dit, berättar företagaren Johan Bäckström.
”Bensapojke” erbjöd service
Han började där som ”bensapojke” på 1980-talet. Han hjälpte till att förtöja de besökande båtarna, båtarna tankades och så sprang han upp och tog betalt.
- Det var väl det som man kallade för service, som inte mer finns i dagens läge.
Båtarna måste tanka oftare förr
När Johan Bäckström jämför 1980-talet med i dag säger han att båtarna var mindre då.
- Man tankade mindre i taget. Nu har båtarna och tankarna blivit större, så man klarar sig längre med en tankning. På 80-talet hade vi mycket tillbehör, man fick nästan allt vad man behövde. Nu finns det i butiken bara det mest nödvändiga, på grund av de stora marketarna där man får allt.
Men kunderna har samma fina sätt som förr, berättar Bäckström.
- Alla är på gott humör och ingen vill stressa när man kommer ut till den fina skärgården och njuter av naturen.
St1: Dags att hala Essoflaggan
Essoflaggan vajar ändå inte längre i ”Barösunds Esso”.
Bäckström förklarar att St1 köpte upp stationen redan år 2005. Men då alla pratar om Esso hissades flaggan fortfarande upp sommaren 2014.
- I våras när vi diskuterade med husbonden kom vi överens om att det kanske ändå inte är riktigt rätt.
Det är ändå ingen dramatik bakom den här saken, säger Bäckström.
Via ljudlänken nedan kan du höra en intervju med Johan Bäckström. Redaktör Jonas Sundström.