Mika Kallio kommer nästa år att fungera som testförare för KTM-stallet i roadracingens MotoGP-klass. Det innebär att Kallio inte kommer att tävlingsköra nästa år.
KTM-stallet återvänder till MotoGP-klassen 2017 och då hoppas Kallio att han ska få köra tävlingar för stallet. Men nästa år kommer Kallio inte att synas på tävlingsbanorna.
– Beslutet var inte lätt att fatta, eftersom det här betyder att jag tar minst ett års paus från VM-serien. Jag tar en risk och hoppas få en MotoGP-plats via arbetet som testförare. De två tävlingar som återstår av den här säsongen kommer inte att kännas vemodiga, eftersom jag inte på något sätt tror att de kommer att vara karriärens sista, konstaterar Kallio.
I år har Kallio kört i Moto2-klassen, med ganska medioker framgång. Han inledde säsongen i ItalTrans-stallet men flyttade mitt i säsongen till QMMF.
– QMMF erbjöd mig ett kontrakt även för nästa säsong, men jag beslöt mig för att följa min dröm och flytta till MotoGP.
Kallio har redan tidigare kört i MotoGP-klassen. Det skedde åren 2009-2010, då han körde för Pramac och Ducati.