Börja sparandet uppifrån. Skär ner riksdagsarvoden och speciellt ministerarvoden. Varför skall ministrarna ha dubbelarvode?
Där går det redan över 85 000 i månaden till sådana som redan har mycket och vill ha mera. Som minister tjänar du redan över 9 000 i månaden, behöver du verkligen över 6000 till? Nej, 3 000 i månaden för riksdagen spelar ingen roll, de tjänar redan dubbelt på den månaden jämfört med mången finländare. Plus att de får kostnadsersättningar jag inte ens tänker på att röra. Så de kan klart leva länge på sin riksdagslön. Att ta bort runt 1 300 per riksdagsman är inte mycket begärt. Det skulle också spara nästan 12 miljoner på en valperiod. Att ta bort det dubbla arvodet för ministrarna och sänka deras arvoden med 2 000 i månaden skulle spara ytterligare över 5,5 miljon på en valperiod. Det är 17,5 miljoner rena skattepengar som vi talar om!
Men det är inget tal om detta samtidigt som vi talar om hur alla skall dra sitt strå till stacken. Borde inte då de som ändå trots nedskärningar skulle vara klart över inkomstens medelgräns göra detta? Om även de som per månad tjänar en årslön för vissa drar sitt strå till stacken så kommer det även att inverka hur välvilliga övriga finländare är att hjälpa till att bygga upp myrstacken på nytt. Men om någon som tjänar 16 000 i året ser en som tjänar över 17 000 i MÅNADEN (statsministern) prata om hur alla måste inse hur svårt det ekonomiska läget är, samtidigt som denne inte yttrar sig om några åtgärder för sig själv, hur ser det då ut? Där mister regeringen som lyfter dubbla arvoden, varenda en av dem, sin trovärdighet.
Se även över antalet pappersvändare och deras löner/arvoden. Börja alltid i toppen med att skära, det hjälper då man kommer längre ner i matkedjan då de som befinner sig där vet att klyftan inte kommer öka med mycket mellan de som knappt har råd att köpa smör i butiken och de som går till specialbutiker för sin ekologiska mat.
Nedskärningarna gäller också i kommunerna. Jag talar inte om de som sitter längst ner i matkedjan och gör tre personers jobb utan jag talar om de högst upp. Genom att sänka deras löner med någon procent kan man till och med kunna skapa ett i alla fall deltidsjobb extra och på så sätt sänka arbetslösheten.
För att få konkurrensen på fötter hjälper det heller inte att dra ner på arbetskostnaderna. Vari ligger köpkraften i Finland? Jo, i folket. Om du tar bort deras förmåga att köpa, vem är det då som skall köpa? Denna lilla procent högst upp på matkedjan? Den lever vi inte långt på. Istället för att skära ner på det de redan drabbade har, försök se över er egen byråkrati. Vi har tillstånd på tillstånd som skall sökas, som tar åratal att få, som kräver pappersarbete på pappersarbete. Vi talar om miljoner som går i att få tillstånd att börja. Vilket företag skulle slösa tid och pengar då det kostar mer att starta upp än verksamheten någonsin skulle tjäna ihop?
#FartPåFinland
Hur skall vi få fart på Finland?
Här kan du läsa och kommentera de bidrag vi har fått in: Fart på Finland
Vad är ditt recept för att vi skall få Finland på fötter igen?