Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Kiehkuravesiruton valtaamaa Ankkalampea päästäneen kunnostamaan vasta ensi syksynä

Luvan tyhjennykseen antava Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt Paimion kaupungilta lisäselvityksiä.

Kiehkuravesiruttoa sukeltajan kädessä.
Kiehkuravesiruttoa löydettiin Paimiosta ensimmäisen kerran heinäkuussa 2021. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Paimion Ankkalammen tyhjennys kiehkuravesiruton torjumiseksi siirtynee ensi syksyyn.

Tyhjennykseen halutaan päästä mahdollisimman nopeasti, koska kasvi leviää nopeasti.

Lampi on tarkoitus tyhjentää vedestä, jotta vieraslajit kiehkuravesirutto ja aurinkoahven saadaan poistettua kokonaan. Lammessa on tarkoitus käyttää kemikaalia kirkastamaan vettä, jos vesi jää lammen täyttymisen jälkeen sameaksi.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt Paimion kaupungilta kannanottoa Varsinais-Suomen ely-keskuksen lausunnossa esitettyihin vaatimuksiin.

Aikataulua venyttää myös järven kunnostuksen rahoituksen hankkiminen. Asiaa pitää käsitellä talousarviossa. Lisänä tulevat eri tahoilta hankittavat avustukset.

– Lammesta poistettiin vielä syyskuussa kiehkuravesiruttoa hätäensiapuna, sanoo Paimion ympäristönsuojelusihteeri Sinikka Koponen-Laiho.

Koponen-Laihon mukaan Ankkalammen tyhjennys aloitettaisiin luvan ja rahoituksen selvittyä vasta ensi syksynä uintikauden jälkeen.

Aiemmin kesällä Paimion toisesta uimapaikasta Hiekkahelmestä kerättiin sukeltamalla kiehkuravesiruttoa.

Lue lisää: