Seinäjoen kaupunki parantaa laskutuksensa ilmastoystävällisyyttä. Kaupunki on ottanut syyskuussa käyttöön kaikille kaupunkilaisille tarkoitetun digipostipalvelun, jonka välityksellä voi vastaanottaa, maksaa ja arkistoida Seinäjoen kaupungilta saapuvia laskuja.
Seinäjoen kaupungin laskuista 75 prosenttia vastaanotetaan edelleen paperisina. Jokainen lähetetty paperiposti kuormittaa kuitenkin ilmastoa.
Kaupungin mielestä digipostipalvelu Kivran käyttöönotto on kaupungilta konkreettinen ilmastoteko. Jokainen palveluun toimitettu digiposti pienentää sekä kaupungin että viestejä vastaanottavan kaupunkilaisen hiilijalanjälkeä.
Seinäjoen tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2030 mennessä.
- Arjen sujuvoittamiseksi on hyvä olla uusia palveluvaihtoehtoja, jotta jokainen löytää oman tapansa toimia. Digipostipalvelu mahdollistaa luotettavan ja turvallisen tavan lähettää laskuja tai muita dokumentteja. Luonnollisesti myös paperipostin vähentäminen on yksi keskeinen hyöty, sanoo Seinäjoen kaupungin tietohallintojohtaja Sami Varjo.
Kaupungin yhteistyö Kivra-palvelun kanssa alkoi syyskuussa. Jatkossa käyttö laajenee laskuista myös muuhun postiin ja asiakirjoihin.