Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

”He ovat raivanneet meille nuorille maailmantilanteen, jossa olemme juuri nyt” – nuoret pohtivat isovanhempiensa merkitystä teemaviikolla

Nykynuori haluaa, että aikanaan häntä kohdeltaisiin omana itsenään eikä vain vanhuksena. Muiden neuvoja kannattaa kuunnella joskus, ainakin jos mummo antaa niitä. Vanhustenviikkoa on vietetty jo 50-luvulta alkaen.

Mies seisoo oven edessä.
Janne Sarvelle molemmat mummot ovat tärkeitä. – Näen heitä aika usein. Korona-aikana soiteltiin ja kävin ovella maski päässä tervehtimässä. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Vanhustenviikko ja -päivä ovat maassamme pisimpään juhlittuja valtakunnallisia teematapahtumia. Yle kysyi nuorilta, mitä vanhuksista tulee mieleen.

– He ovat raivanneet meille nuorille maailmantilanteen, jossa olemme juuri nyt. Sekä hyvässä että pahassa, Janne Sarvi sanoo.

Mummojen kanssa tavatessa käydään keskusteluja, puhutaan vaikka käsitöistä ja syödään hyvää ruokaa.

Lisäksi hän on saanut elämänohjeita mummoilta.

– Kannattaa elää niin kuin itse haluaa, eikä välittää muiden neuvoista. Vaikka niitäkin kannattaa joskus kuunnella, varsinkin jos mummo antaa neuvoja. Niistä voi sitten vähän valita, mitä noudattaa.

Janne Sarvi kertoo, että hän haluaa olla ”cool pappa”. Tehdä kaikkia siistejä juttuja, kuten musiikkia, olla vähän erilainen. Aion vanheta omalla tavalla arvokkaasti.

Nainen lyseonpuiston lukion edustalla.
Oona Vähä vierailee usein mummolassaan, missä keskustellaan paljon. Isovanhemmat eivät juuri ole häntä neuvoneet. – Musta tuntuu, että ne on luottanut aina, että pärjää itsekin. Kuva: Antti Mikkola / Yle
Nainen auringossa.
Aino Pulkamolle isovanhemmat ovat tärkeitä. Korona-aika oli ikävää, koska silloin ei heitä päässyt tapaamaan. – Mutta onneksi minun isovanhemmillani oli ystäviä ja perheenjäseniä kuitenkin koko ajan paikan päällä. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Myös Arttu Ylinenpää kunnioittaa vanhoja ihmisiä.

– He ovat kaiken tämän rakentaneet ja nähneet miten paljon kaikki on muuttunut ja varmaan paljon tietävätkin, niin kyllä arvostan.

Mies silmälasien kanssa.
Arttu Ylinenpää on oppinut mummilta, että vaikka elämässä sattuisi hyvää tai pahaa, niin kaikesta selviää ja elämää pitää jatkaa. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Vanhustenhoidon huono tila mietityttää Arttu Ylinenpäätä.

– Päättäjät saisivat kyllä parantaa tilannetta. Minulla on yksi ainoa mummi ja hänellä on muistisairaus. Koetamme viettää hänen kanssaan yhteistä aikaa koko suvun voimin. Käymme luonnossa, kirppareilla ja lounaalla.

Arttu Ylinenpää haluaisi, että kun hän on vanha, niin häntä kohdeltaisiin omana itsenään eikä vain vanhuksena.

– Saisi sellaisen mukavan vanhuuden elää, että olisi ihmisiä ympärillä ja terveyttä.

Nuori poika ja autoja
Tuomas Juusolalle pappa on tärkeä ihminen. papan kanssa kalastetaan ja tehdään kaikenlaista kivaa. Kuva: Antti Mikkola / Yle