Artikkeli on yli 3 vuotta vanha

Tampereen koronalaskuksi jäänee yli kahdeksan miljoonaa, sillä valtio ei lupauksistaan huolimatta korvaa kaikkia kuluja

Loppukesän ikävimmät laskelmat eivät kuitenkaan näyttäisi toteutuvan.

Takaapäin otettu kuva ihmisistä jonottamassa koronarokotukseen. Ihmisillä kesävaatteet, jono sisätiloissa, ja aurinko paistaa sisälle käytävään.
Kaupungille kertyi koronakuluja muun muassa mittavista rokotuksista. Kuvassa jonotetaan Hatanpään walk-in -rokotuspisteelle heinäkuussa, ja silloin moni haki jo neljättä annostaan. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Tampereella näyttää siltä, että valtio ei pidä lupaustaan korvata kuntien koronakuluja täysmääräisesti.

Tämän hetken arvioiden mukaan sosiaali- ja terveysministeriön avustus jättää Tampereen omalle kontolle noin 8,3 miljoonaa euroa.

Tampereen luvut ovat sosiaali- ja terveyspuolen ennakkotilinpäätöksestä, joka on laskettu elokuun lopun tilanteen mukaan.

Korvausten kokonaissumma näyttää kuitenkin hiukan paremmalta kuin Tampereella elokuun alkupuolella ennakoitiin. Silloin muun muassa kaupunginhallitus ennakoi, että ”käppi” olisi vielä nelisen miljoonaa enemmän.

Kaikkia kuluja ei tiedetä vielä

Sosiaali- ja terveysministeriön avustusmallilla laskettuna Tampereen välittömät koronakustannukset nousevat tänä vuonna 18,3 miljoonaan euroon. Tämän lisäksi erikoissairaanhoidon avokäynneistä kertyy yli kolme miljoonaa euroa, joita ministeriön avustusmalli ei ota huomioon.

Tämän hetken tietojen mukaan Tampereelle koituu tänä vuonna koronakuluja yhteensä 21,5 miljoonaa euroa. Siitä ministeriön avustus kattaisi vain 13,2 miljoonaa.

Tampereen koronakustannuksista jää siis kompensoimatta arviolta 8,3 miljoonaa euroa. Kaupunki muistuttaa lisäksi, ettei kaikkia koronasta johtuvia kustannuksia voi vielä tässä vaiheessa arvioida.