Tampereella näyttää siltä, että valtio ei pidä lupaustaan korvata kuntien koronakuluja täysmääräisesti.
Tämän hetken arvioiden mukaan sosiaali- ja terveysministeriön avustus jättää Tampereen omalle kontolle noin 8,3 miljoonaa euroa.
Tampereen luvut ovat sosiaali- ja terveyspuolen ennakkotilinpäätöksestä, joka on laskettu elokuun lopun tilanteen mukaan.
Korvausten kokonaissumma näyttää kuitenkin hiukan paremmalta kuin Tampereella elokuun alkupuolella ennakoitiin. Silloin muun muassa kaupunginhallitus ennakoi, että ”käppi” olisi vielä nelisen miljoonaa enemmän.
Kaikkia kuluja ei tiedetä vielä
Sosiaali- ja terveysministeriön avustusmallilla laskettuna Tampereen välittömät koronakustannukset nousevat tänä vuonna 18,3 miljoonaan euroon. Tämän lisäksi erikoissairaanhoidon avokäynneistä kertyy yli kolme miljoonaa euroa, joita ministeriön avustusmalli ei ota huomioon.
Tämän hetken tietojen mukaan Tampereelle koituu tänä vuonna koronakuluja yhteensä 21,5 miljoonaa euroa. Siitä ministeriön avustus kattaisi vain 13,2 miljoonaa.
Tampereen koronakustannuksista jää siis kompensoimatta arviolta 8,3 miljoonaa euroa. Kaupunki muistuttaa lisäksi, ettei kaikkia koronasta johtuvia kustannuksia voi vielä tässä vaiheessa arvioida.