Maailman terveysjärjestö WHO:n johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus kehottaa valtioita nopeasti käynnistämään toimenpiteitä pitkittyneistä koronavirusoireista kärsivien ihmisen hoitamiseksi. Tedros sanoo brittilehti Guardianille, että long covid -hoidon lisäksi valtioiden pitää merkittävästi lisätä pitkittyneen tautimuodon tutkimusta.
Long covidista puhutaan silloin, kun koronan oireet ovat kestäneet yli kolme kuukautta.
WHO:n arvion mukaan kaikista koronataudin sairastaneista 10–20 prosenttia kokee sairastamisen jälkeen jatkuneita oireita. Long covid on yleisempi naisilla kuin miehillä.
Tedros huomauttaa, että long covidin tehokkaasta hoidosta ei ole tarpeeksi tutkittua tietoa, mikä lisää siitä kärsivien ihmisten epätietoisuutta. Sama epätietoisuus kuormittaa myös terveydenhuoltoa.
– On kriittisen tärkeää, että hallitukset investoivat pitkäjänteisesti terveydenhuoltoon sekä henkilöstöön ja laativat suunnitelmia long covidin hoitamiseksi, Tedros kirjoittaa.
Potilaita pitäisi kuunnella
Tedros listaa Guardianissa keinoja, joiden avulla long covidin hoitoa tulisi kehittää.
Ensinnäkin pitkittyneistä koronavirusoireista kärsiviä potilaita pitäisi kuunnella ja heidän kertomaansa pitäisi hyödyntää toimintatapojen kehittämisessä.
Tautimuodon ymmärtämistä varten pitäisi kerätä parempaa dataa ja samalla valtioiden tulisi tehostaa keskinäistä tiedonjakamista.
Viimeiseksi Tedros nostaa esille koronatestien, -hoidon ja -rokotteiden saatavuuden.
Lue myös:
Long covidia sairastavia lapsia on pelättyä vähemmän, sanoo asiantuntija