Ympäristöliike Elokapina päätti mielenosoituksen Mannerheimintiellä ja aloitti pian sen jälkeen uuden mielenosoituksen Pitkälläsillalla. Liikenne Pitkälläsillalla oli poikki lähes kahden tunnin ajan. Helsingin poliisin mukaan hieman ennen kello kahdeksaa liikenne sillalla palautui normaaliksi.
Osa mielenosoittajista lukittautui mielenosoituksessa kiinni toisiinsa ketjuin ja lukoin. Aiemmin Mannerheimintiellä olleet mielenosoittajat siirtyivät Pitkällesillalle. Paikalla oli enemmän mielenosoittajia kuin Mannerheimintien aiemmassa mielenosoituksessa.
Mielenosoittajat asettuivat Pitkänsillan molempiin päihin. Poliisi määräsi väkijoukon hajaantumaan ja siirsi mielenosoittajia pois sillalta bussiin. Osa mielenosoittajista istuutui keskelle siltaa. Poliisin mukaan osa mielenosoittajista ei totellut poistumiskäskyä.
Poliisi irrotti ketjuilla toisiinsa kiinnittyneet ihmiset ja otti heidät kiinni. Pitkälläsillalla otettiin lopulta kiinni 53 mielenosoittajaa, poliisi tiedotti iltayhdeksän jälkeen. Poliisi pyrkii vapauttamaan heidät perjantai-illan aikana.
Poliisi epäilee kiinniotetuja tällä hetkellä niskoittelusta poliisia vastaan. Poliisi on ottanut heidät kiinni poliisilain nojalla eli rikoksilta ja häiriöiltä suojaamiseksi.
Kiinniotettujen lisäksi paikalla oli seitsemän alaikäistä, joita poliisi epäilee niskoittelusta poliisia vastaan.
Elokapinan mielenosoitus pysäytti liikenteen Helsingissä Mannerheimintiellä Pohjoisen Rautatiekadun risteyksen kohdalla noin 45 minuutiksi perjantai-iltapäivällä kello viiden jälkeen. Tämän jälkeen mielenosoittajat siirtyivät Kansalaistorille, ja Mannerheimintien liikenne alkoi jälleen kulkea.
Liikenne oli poikki Musiikkitalolta risteykseen saakka. Mielenosoittajat seisoivat ajoradalla kolmena rivinä Eduskuntatalon liepeillä. Noin kello 17.40 mielenosoittajat päästivät hälytysajoneuvon kulkemaan mielenosoituksen läpi.
Helsingin poliisin mukaan paikka ei ollut mielenosoitukselle sopiva, ja poliisi neuvotteli mielenosoittajien kanssa sen siirtämisestä.
Järjestäjien mukaan mielenilmaukseen oli ilmoittautunut noin 200 ihmistä. Paikalla oli hieman kello viiden jälkeen noin sata mielenosoittajaa. Pääkaupungin yli pyyhkivä saderintama ei järjestäjien mukaan muuttanut suunnitelmaa.
Paikalla oli useita poliisipartioita tarkkailemassa tilannetta.
Elokapina on 6. lokakuuta alkaneen mielenosoitusten sarjan aikana osoittanut mieltä Mannerheimintiellä, kauppakeskus Redissä, UPM:n, Metsä Groupin ja Stora Enson pääkonttoreilla Espoossa ja Helsingissä sekä Eduskuntatalon edessä. Elokapinan Luontokapinaksi nimeämän mielenosoituksen on tarkoitus päättyä Mannerheimintielle.
Ensimmäisessä Mannerheimintiellä järjestetyssä mielenosoituksessa paikalta poistettiin kymmeniä mielenosoittajia, jotka eivät totelleet poliisin poistumiskäskyä.
Tuolloin mielenosoitus alkoi kello 17, ja poliisi alkoi käskeä mielenosoittajia poistumaan paikalta kaksi tuntia sen jälkeen. Liikenne kadulla alkoi kulkea jälleen kello kahdeksan jälkeen.
Elokapina vaatii Suomen hallitukselta metsien suojelemista, tehoeläintuotannosta luopumista sekä ”vastuun kantamista”, mikä tarkoittaa muun muassa niiden maiden valtionvelkojen mitätöintiä, jotka ovat kärsineet globaalin pohjoisen aiheuttamista historiallisista päästöistä.,
Voit keskustella aiheesta lauantaihin 15. lokakuuta kello 23:een asti.
Enemmän aiheesta: