Keski-Suomessa toimintaansa pyörittävä Toyota on varmistanut tiimimestaruuden rallin MM-sarjassa. Mestaruus varmistui kauden viimeistä edellisessä osakilpailussa Kataloniassa. Toyota tarvitsi mestaruuteen Kataloniassa yhden auton kolmen joukkoon ja yhden auton kuuden joukkoon. Mestaruus ratkesi kirkkaasti, kun Toyotan kuljettajista Sébastien Ogier ja Kalle Rovanperä ylsivät kolmen joukkoon palkintokorokkeelle.
Ogier voitti ja Rovanperä oli kolmas. Heidän väliinsä ehti Hyundain Thierry Neuville. Järjestys oli myös sama kisan päättäneellä Power Stagella.
Suomalaisvetoinen Toyota voitti nyt toista kertaa peräkkäin tiimimestaruuden MM-sarjassa. Nyt kausi on ollut todellinen jättipotti, kun tiimi vei nimiinsä myös kuljettajien mestaruuden Kalle Rovanperän ajamana.
– Isot onnittelut tiimille. Näytimme tänä vuonna, kuinka lahjakas tiimi on. Kiitos kaikille, jotka tekivät uudesta autosta näin vahvan, nopean ja luotettavan. Pystyimme pitämään kartanlukijan kanssa vain hauskaa ohjaamossa, Rovanperä sanoi maalihaastattelusssa kisan päätteeksi.
Rovanperän kilpailu oli täynnä tapahtumia. Perjantaina Rovanperä päätti ensimmäisen kisapäivänsä maailmanmestarina hauskaan hetkeen yhdessä kartanlukijansa Jonne Halttusen kanssa.
Rovanperällä ja Halttusella oli myös juuri ennen maalia pari tiukkaa mutkan leikkausta, mutta he selvisivät ehjin nahoin.
– Olipa hyvä sladi! Halttunen nauroi.
– Leikkauksesta meni vähän leveäksi ja risteyksen yli. Ei siinä mitään ihmeellistä. Kunhan naureskeltiin hyvälle liu'ulle, Rovanperä sanoi myöhemmin iltahuollossa.
Lauantain aamulenkillä Rovanperä koki pelottavan hetken, kun 10. erikoiskokeella viimeisessä mutkassa ajolinjalle ilmestyi mystinen möhkäle. Sitä epäiltiin esimerkiksi tiiliskiveksi, mutta lopullinen muoto ei selvinnyt.
– En minä tiedä. Näytti tiileltä tai betonipalalta, Rovanperä tokaisi.
– Onneksi se ei ollut kova, kun osui betonipanssariin.
– Kyllä se vähän jänskättää siinä vauhdissa. Ehtii hetken miettiä, että väistämään ei pysty ja osuessa käy huonosti.
Rovanperä ajoi pitkälle lauantaihin asti kuitenkin kakkosena Ogierin takana. Päivän viimeistä edellinen erikoiskoe meni Rovanperän mukaan päin sitä itseään.
Rovanperä totesi maalihaastattelussa, että teki monta asiaa väärin ennen lähtöä erikoiskokeelle.
– Pätkälle lähtiessä olivat napit miten sattuu. Alkuosalla pätkää ei ollut hybridi päällä. Se tietenkin häiritsi aika paljon ajamista, kun yritin saada sitä päälle koko ajan. Ei ollut tietenkään buustia käytössä. Loppupätkällä hybridi ei toiminut, miten pitäisi. Jarrut meinasivat hävitä viimeisessä alamäessä, Rovanperä tarkensi myöhemmin Yle Urheilulle huoltoparkissa.
Thierry Neuville kiri Rovanperän kiinni ja ohitti suomalaisen tulosliuskalla yleisöerikoiskokeella lauantai-iltana.
Sunnuntaina kamppailu kakkossijasta tyrehtyi, kun Power Stagena ajettu Riudecanyes vedettiin läpi ensimmäisen kerran. Rovanperä koki rengasrikon, kuten aiemmin myös Craig Breen ja Elfyn Evans. Rovanperä koki rengasrikon niin sanotussa ”arpapaikassa”. Viime vuonna vesikourun päältä pystyi ajamaan puhtaasti, nyt ei.
– Monen kuskin kanssa puhuttiin nuotituksessa, kestääkö mennä vai ei. Illalla katsoin vielä viime vuoden videoita, että siitä ajettiin yli. Tänä vuonna se oli ilmeisesti vähän pahempi. Nuotissa oli ”älä mene”, mutta itse päätin, meneekö vai ei. Oli sellainen paikka, jonka muistaa ja pystyi päättämään siinä, Rovanperä paljasti.
Kilpailun maalihaastattelussa Rovanperä oli hymyssä suin.
– Ei kovin tulos, mutta olemme tehneet hyviä tuloksia tänä vuonna. Ei tämäkään ole paha, Rovanperä sanoi.
Löydät kaikki Katalonian MM-rallin käänteet liveseurannastamme täältä. Artikkeliin päivittyvät myös jälkipelit rallista.
Lue myös: